Af Stine Behrendtzen | stbe@avisen.dk
»Den borgerservice, vi politifolk reelt bliver betalt for at skulle udføre, er blevet så dårlig, at vi snart ikke kan være den bekendt mere.«
Ordene kommer fra Karsten Nøhr, efterforsker på Station Amager i København. Her har problemerne hobet sig op, efter den nye politireform trådte i kraft.
»Det virker som om, der er en masse betjente, der er forsvundet. Det er ikke kun kriminalpolitiet. Ordenspolitiet har også problemer, og kontorpersonalet er blevet skåret.«
På Karsten Nøhrs skrivebord ligger 20 sager og hober sig op, og han går konstant rundt med en følelse af at halte bagefter.
»Vi er så lang tid om nogle sager, at det er direkte flovt at snakke med borgerne. Jeg har haft en ung pige, som er blevet udsat for noget af det værste. Sidste gang, jeg skulle afhøre hende, sagde hun: Jeg orker ikke mere. Der gået så lang tid, at jeg hellere vil have, at vi stopper. For mig som sagsbehandler er det utroligt pinligt at sidde overfor en borger, som har været udsat for noget som dette, og så prøve at forsvare det,« siger han.
»Vi havde også en person, som blev stukket med kniv. Kollegaen, som har sagen, startede med at lave de indledende registreringer, og her tre måneder efter har man stadig ikke rørt ved den. Og det er bekymrende, at vi ikke har ressourcer til at gøre noget ved det,« siger Karsten Nøhr.