Flere og flere patienter oplever ifølge Patientforeningen, at de skal fortælle om deres skavanker til en lægesekretær eller sygeplejerske ved skranken.
- Det er efterhånden blevet sådan, at folk bliver bedt om at svare på ting, der er tabubelagt for mange, mens de står i venteværelset, siger Niels Jørgen Langkilde, formand hos Patientforeningen til Ekstra Bladet.
En af dem, der har prøvet det, er Claus Vilhelmsen.
Til Ekstra Bladet fortæller han, hvordan han derfor deltog i en debat i lokalavisen Hvidovre Avis. Her diskuterede han det rimelige i, at borgere allerede ved skranken bliver spurgt til, hvad der er i vejen med dem. Og udover at give udtryk for sin mening nævnte han også sit lægehus ved navn.
Efterfølgende blev han ifølge avisen bedt om at finde en ny læge.
- Folk tør ikke stå frem af frygt for at ende som manden her (Claus Vilhelmsen, red.). Derfor er det fint, at der er en, der har modet til at sige fra offentligt, siger Niels Jørgen Langkilde.
Han forstår ikke praksis med at lade patienter udspørge allerede inden, de kommer ind til lægen.
- Læger har tavshedspligt om de oplysninger, de får fra patienter. Jeg opfatter det som et brud på deres tavshedspligt, at de lader en sekretær eller sygeplejerske tage imod oplysninger, samtidig med at andre kan høre, hvad der bliver sagt, siger Claus Vilhelmsen til Ekstra Bladet.