Pludselig flimrer det for dine øjne, og du mærker en stærk, pulserende hovedpine i den ene side af hovedet.
Hvad gør du?
Mange af os søger på Google, før vi ringer til lægen. Det fortæller Thien Phu Do, der er læge og ph.d.-studerende på Dansk Hovedpinecenter, Neurologisk Klinik på Rigshospitalet. Det skriver Videnskab.dk.
- Det er veldokumenteret, at størstedelen af patienter går på nettet, før de kommer til lægen. Det er i sig selv ikke et problem, men de risikerer at støde på behandlinger, der ikke virker, og som udskyder deres besøg til lægen, siger han til Videnskab.dk.
I tre nye studier har han undersøgt, hvilken information man møder, når man søger på migræne på nettet - blandt andet på Google og YouTube.
- Nogle af behandlingerne er fine og evidensbaserede, men der var også flere behandlinger, som slet ikke har hold i virkeligheden. Og det kan være svært for patienterne at gennemskue, hvilke af de her informationer, der er lødige, siger han.
77 forskellige behandlinger
Studierne er netop udgivet i de videnskabelige tidsskrifter Headache og Cephalgia.
I studiet om Google fandt forskerne frem til hele 77 forskellige behandlinger fordelt på de 73 øverste hjemmesider på Google, når de søgte på de fem mest anvendte søgeord relateret til migræne.
En større del af siderne havnede i kategorien E-commerce (22 procent), altså salg på nettet. Alt fra ingefær til marihuana og essentielle olier var blandt behandlingerne.
- Det er alle mulige mærkelige ting, man finder. Migræne er en folkesygdom, og ti procent af den voksne befolkning lider af det. Derfor er der et kæmpe marked for at sælge behandlinger, siger Jakob Møller Hansen, der er leder af Nationalt Videnscenter for Hovedpine og medforfatter på de nye studier.
Salget af produkter, der hævder at virke mod migræne, er især problematisk i lande, hvor det koster penge at gå til lægen. Men det er også et problem herhjemme. Jakob Møller Hansen påpeger, at det mest er danskere med lange uddannelser der kontakter lægen først.
- Andre foretrækker måske at gå på nettet i første omgang. Der skal også være plads til, at folk kan afprøve forskellige behandlinger, for det samme virker ikke altid for alle, men det bekymrer os, at mennesker med migræne risikerer at købe slangeolie af en charlatan, der vil tjene penge.
Udover de mange tvivlsomme behandlinger på Google, så fandt forskerne i et andet studie om YouTube, at 44 procent af de mest sete videoer omhandlede alternativ behandling.
Kan ikke reguleres
Men Jakob Møller Hansen mener bestemt ikke, at det er dårligt, at patienterne selv opsøger behandlinger på nettet. Han advarer mod at tro, at situationen kan forbedres ved at forsøge at regulere, hvad der kan postes på Google og YouTube.
I stedet er det sundhedsorganisationerne selv, der skal fokusere mere på at blive synlige på nettet.
- Man skal ikke begrænse menneskers nysgerrighed. Men sundhedssektoren er nødt til at få øjnene op for, at det her en bane, der skal spilles på. Der er ikke nogen fra det offentlige sundhedssystem, som har en kanal på YouTube. Det er vores opgave, at nå bredt ud med den viden sundhedsvæsenet har opbygget. Vi bør ligge øverst i Google-søgningerne, og det skal vi gøre med letforståelig viden, som folk kan bruge til noget, siger han til Videnskab.dk.
Læs hele artiklen på Videnskab.dk