Ritzau
Opdateret kl. 11:52
Eleverne i landets skoler er blevet mere fysisk aktive - også i fag, hvor børnene traditionelt sidder bænket med bøgerne.
En ny undersøgelse foretaget for Dansk Skoleidræt og TrygFonden viser, at 81 procent af skolerne har integreret bevægelse i boglige fag som dansk, matematisk og historie.
Det vækker begejstring hos organisationen Dansk Skoleidræt.
- Når eleverne rører sig, styrker det også deres sundhed, læring og trivsel. Det viser forskningen, og det er også tilbagemeldingen fra de mange lærere og pædagoger, vi er i kontakt med rundt om på skolerne, siger Finn Kristensen, formand for Dansk Skoleidræt.
Som eksempel på aktiviteter i de boglige fag nævner han kreative discipliner som brøkvolley, ordræs, matematik-stomp og hopstavning.
Mere bevægelse i timerne var netop intentionen bag folkeskolereformen fra 2014.
Målet var, at eleverne skulle have bevægelse og motion integreret i timerne svarende til cirka 45 minutter om dagen.
En undersøgelse, som Dansk Skoleidræt foretog før reformen, viser, at flere end halvdelen af lærerne dengang oplevede "særlige udfordringer" med at få bevægelse integreret i undervisningen.
Forskningen har ifølge Dansk Skoleidræt vist, at der er en sammenhæng mellem fysisk aktivitet og børns faglige præstationer.
Jo mere bevægelse, jo bedre bliver man kort sagt til at koncentrere sig og yde noget med sin hjerne.
395 skoler har deltaget i undersøgelsen, som Dansk Skoleidræt og TrygFonden står bag.
/ritzau/