Arbejdsskadestyrelsens nye it-system Proask, der indtil videre har kostet styrelsen 164 millioner kroner, er lige til at smide i skraldespanden. Det mener i hvert fald konsulentfirmaet Deloitte, der i en foreløbig rapport anbefaler styrelsen at skrotte systemet. Det skriver it-nyhedssitet Version2.
Mærkatet “skrot-klar” klistres blandt andet på Proask på grund af lange svartider. I nogle tilfælde tager arbejdsgangene fem gange længere tid med det nye system end med det eksisterende, som er fra 1991.
Direktør i Arbejdsskadestyrelsen Anne Marie Rasmussen siger til Version2, at ingen af de danskere, hvis sager styrelsen behandler, bliver påvirket af situationen og at der endnu ikke er truffet beslutning om, hvorvidt det skal skrottes.
De problemer, som kan koste systemet livet, er hovedsageligt lange svartider, hvor brugerne skal sidde og vente. Det er der ifølge Deloitte-rapporten ingen forventning om at kunne afhjælpe i tilstrækkeligt omfang til at kunne hente den ønskede gevinst.
En anden rapport - den såkaldte Gartner-rapport - vurderede dog i sommer, at Proask trods forsinkelser stadig havde potentiale til at blive et effektivt og tidssvarende. Men den vurdering kan
Deloitte-rapporten altså nu have skudt i sænk, hvis styrelsen vælger at følge anbefalingen i den foreløbige udgave af rapporten.
Forløbet med Proask har i det hele taget været dyrt og fyldt med forsinkelser. Læs hele historien fra Version 2 her.