Hvordan ser skønhed og mangfoldighed ud i 2025? Det spørgsmål sætter brillekæden Smarteyes og Landsforeningen Downs Syndrom nu fokus på i en ny kampagne, hvor børn og unge med Downs syndrom pryder kampagnens fotos og film.
Kampagnen lanceres i forbindelse med International Downs Syndrom Dag i morgen den 21. marts og har et klart budskab: Alle har ret til at blive set – og anerkendt.
- Vi ser stadig en stor berøringsangst over for det, der er anderledes, og det kan føre til udelukkelse, mobning, og fordomme. Når mennesker med Downs syndrom får plads i det offentlige rum, skaber det ikke bare stolthed og selvtillid hos dem – det åbner også andres øjne for, at vi alle fortjener at blive set, siger Line Natascha Larsen, forkvinde for Landsforeningen Downs Syndrom.
Et partnerskab med hjerte og handling
Samarbejdet mellem Smarteyes og Landsforeningen Downs Syndrom – som blandt andet udspringer af, at mennesker med Downs syndrom har større sandsynlighed for at udvikle synsproblemer end andre - begyndte for halvandet år siden og har resulteret i indtil flere initiativer.
Blandt andet sidste års prisnominerede kampagnefilm End the Stereotypes, der blev vist på landsdækkende tv. I år fortsætter indsatsen med en kampagne, hvor unge med Downs syndrom er ansigterne udadtil.
- Hos Smarteyes arbejder vi for at forandre synet på mennesker, og vi er vi stolte af at arbejde sammen med Landsforeningen Downs Syndrom om at gøre en reel forskel – både i vores branche og i samfundet. Denne kampagne er mere end bare reklame. Den er en påmindelse om, at skønhed findes i mange forskellige former, siger Gitte Willemoe Matzen, marketingsdirektør i Smarteyes.
For de unge, der har deltaget i kampagnen, har oplevelsen ifølge Line Natascha Larsen været livsbekræftende.
- At se sig selv på plakater, i reklamer og på busser er et kæmpe selvtillidsboost for de her unge med Downs syndrom. Det sender et vigtigt signal til både dem selv og omverdenen om, at alle har en værdig plads i samfundet konstaterer hun.
Brillekæden donerer 50 kroner for hvert solgt brillestel til Landsforeningen Downs Syndrom.
Foto: Smarteyes
Foto: Smarteyes
Foto: Smarteyes
Foto: Smarteyes