Når den danske modeuge fra 29. januar til 1. februar forvandler København til et stort modemekka, bliver det med 47 catwalks, et bredt udvalg af internationale mærker og shows af designere fra 10 lande.
50.000 gæster ventes at deltage i begivenheden og se de 2400 udstillende mærker fra Danmark såvel som fra udlandet.
- København er Skandinaviens modehovedstad, hvis man ser på handel. Og modeugen er helt klart blevet mere globaliseret.
- Der kommer flere udenlandske mærker, presse og indkøbere, siger Christian Gregersen, der er ejer af modemessen Gallery og partner i Copenhagen Fashion Week.
- Der er over 50 lande repræsenteret på messerne, og der er shows med designere fra 10 forskellige lande. Det er ret flot, at så mange vælger København, tilføjer han.
De mange mærker, hvoraf omkring 1000 af dem er danske, gør ifølge ham København til verdens anden største handelsby, hvis man ser på den handel, der finder sted i modeugerne rundt omkring i verden. Kun Paris overhaler den danske hovedstad.
- Teknisk set er der flere enkeltbutikker i Danmark, mens der i mange andre lande er flere kæder. Så hvis man skal have fat i det danske marked, skal man have fat i hver butik.
- Desuden er der en lang historik for dansk mode. Mange kommer for at se dansk design, forklarer Gregersen.
Som den første by nogensinde, kan København desuden bryste sig af, at al energi til modeugen hentes via vindenergi.
- Jeg tror ikke, at vi sælgere mere tøj af den grund, men det er en fin lille historie, der passer godt ind i København og ønsket om grøn energi, siger Christian Gregersen.
En ny aktør på banen er Børsen. Her vil 14 shows fra i alt ni lande vise moden for efterår og vinter 2013.
- Det er første gang den gamle børsbygning involveres som showscene. Det er Dansk Erhverv, der aktivt går ind og støtter modeugen ved at tilbyde deres bygning, fortæller Gregersen.
/ritzau/