Det er ikke længere nok at få tiden til at gå med at grave huller i sandkassen.
Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) vil have både daginstitutioner og forældre til at samarbejde om de små poders læring.
- Det skal ikke være en miniskole, men vi skal have mere fokus på forældrenes aktive engagement i forhold til børns læring, siger hun til Berlingske.
Undervisningsministeriets ekspertgruppe Task Force for Fremtidens Dagtilbud fremlægger mandag en række pejlemærker for fremtidens læring.
Formanden for gruppen, centerleder og professor ved Center for Strategisk Uddannelsesforskning, Niels Egelund, fortæller, at det er vigtigt for børnenes vilkår, at der kommer mere struktur i daginstitutionerne.
- Forældre og personale i daginstitutionerne skal være samarbejdspartnere om de her børn, og daginstitutionerne har en særlig opgave i forhold til udsatte familier, siger han til Newspaq.
Han mener, at de mange magasiner der findes om, hvordan man opdrager børn, peger på, at forældre er famlende over for, hvordan de skal opdrage deres børn.
Her kan daginstitutionerne spille en mere aktiv rolle for eksempel ved at give de små børn lektier for. Lektier, som forældrene skal hjælpe dem med.
- Noget af det mest basale for børnene er den sproglige udvikling, og den bedste måde man kan støtte den sproglige udvikling er jo at sige til forældrene, at de skal læse sammen med deres børn, siger Niels Egelund.
Ud over lektier til børnene peger formanden for ekspertgruppen også på, at daginstitutionerne skal blive mere strukturerede i deres tilgang til børnene.
- Der er vigtigt, at der er mange planlagte, bevidste og konstruktive aktiviteter, så det ikke forekommer ret tit, at det er tilfældigt, hvad man giver sig i kast med, siger han.
I den forbindelse lægger han også vægt på, at det er vigtigt, at ledelsen superviserer og rådgiver personalet omkring deres daglige pædagogiske virke.
- Leg er vigtig, men der skal altså også være noget læring. Der er ikke nogen der siger, legen skal afskaffes. Vi siger bare, at der også er brug for noget struktur. Noget mere struktur, end der er nu, slutter Niels Egelund.
Her skal der sættes ind i dagtilbuddene
Regeringens Task Force om Fremtidens Dagtilbud offentliggør i dag en række pejlemærker, der skal forbedre kvaliteten i landets daginstitutioner.
De fire hovedområder er:
- En reflekteret og tilrettelagt pædagogisk praksis med fokus på læring og inklusion
- Målrettet forældresamarbejde
- En stærk evalueringskultur med fokus på kvalitetsudvikling
- Professionelt og tydeligt lederskab på alle niveauer