Danmark er godt i gang med at overopfylde sine forpligtelser i CO2-udledning, når det gælder transport, landbrug og boliger, som ikke er omfattet af handel med CO2-kvoter, skriver Jyllands-Posten.
Ifølge en fremskrivning fra Energistyrelsen fremgår det, at Danmark ikke alene opfylder EU-kravene om en reduktion på 20 procent fra 2005 til 2020, men rent faktisk ligger til en reduktion på 22 procent, og dermed gør det bedre end krævet.
Det får oppositionen med Venstre i spidsen til at kræve, at regeringen stopper med yderligere krav til både transportsektoren og landbruget - og at man dropper planen om en klimalov, der netop skal være med til at reducere udledningen yderligere.
- Energistyrelsens tal viser, at vi er et stykke over vores forpligtelser. Derfor er behovet for en klimalov heller ikke til stede, siger Venstres energiordfører, Lars Chr. Lilleholt til Jyllands-Posten.
- Især ikke når man tænker på, at vores forpligtelser i forvejen er blandt de største, tilføjer han.
Han påpeger, at der ikke er nogen grund til "yderligere afgifter og stramninger over for transport og landbrug, som blot vil belaste erhvervslivet yderligere".
Energiminister Martin Lidegaard (R) vil ikke opgive planerne om en klimalov, der skal vedtages engang til næste år. Han mener ikke, at loven står i modsætning til økonomisk udvikling. Tværtimod.
- Det giver i høj grad mening at være klimaduks og at ligge bedre end kravene fra EU.
- Vi ønsker ikke kun den grønne omstilling for at påtage os et miljømæssigt ansvar, men også fordi det allerede er en enestående forretningsmæssig platform for Danmark, siger energiministeren til Jyllands-Posten.
/ritzau/