"Så dyr en bil skal kommunen ikke betale for."
Sådan siger 29-årige Jacob Dahl, der i 2008 af princip fravalgte at spørge kommunen om hjælp, da han ville have en 700.000 kroner dyr Audi TT som handicapbil.
"Jeg tror godt, at kommunen ville have givet mig 75.000 i støtte. Men jeg synes bare, at man skal finde en grænse for ikke at udnytte systemet. Når bilen har været så dyr og ikke er særlig handicapvenlig, så synes jeg, det var på sin plads, at jeg betalte den selv," siger han.
Avisen.dk skriver i dag, at mellem 10 og 20 procent af dem, der køber en handicapbil, selv vælger at lægge 100.000 kroner eller mere oveni for at få en dyrere bil. Det forarger flere politikere, der mener at man udnytter systemet. Læs artiklen her.
Fra fejloperation til Audi
Det var en fejloperation, der i 2001 gjorde Jacob Dahl lam fra brystet og ned, Derfor sidder han i dag i kørestol.
I 2002 blev han godkendt af kommunen til en handicapbil - en Peugeot 307.
Efter seks år skulle bilen fornyes, som alle handicapbiler skal. På det tidspunkt havde Jacob Dahl fået nok af halvtomme hestekræfter.
Han har tidligere fået erstatning for tabt arbejdsfortjeneste som følge af sit handicap, og det var de penge, der nu blev skudt i en 200 hestes Audi TT.
Herre over egen bil
Mens han selv har valgt at gå udenom kommunens hjælp, ser han ikke noget forkert i, at andre lægger ekstra oveni for at få en BMW eller en Mercedes.
"Har man penge nok, skal man da købe den bil, man har lyst til", siger han.
Det var heller ikke kun på grund af det principielle, at han valgte selv at betale for sin Audi.
For da han købte bilen, var reglerne på området anderledes, og skulle der ske noget med den dyre bil, ville det være kommunen, der havde rådighed over erstatningsbeløbet, og det ville han ikke risikere skete. Han ville være 'herre over egen bil'.