Rejsende i Københavns Lufthavn kan godt regne med i eftermiddag at få stukket en flyer i hånden og blive mødt af folk med røde faner og bannere. Aktivister vil gøre opmærksom på deres store utilfredshed med, at Ryanair uden overenskomst med medarbejderne sender sit første fly på vingerne fra København.
Der er indkaldt til faglig aktion fra klokken 12:30, indtil Ryanair-flyet ventes at lette fra Københavns Lufthavn klokken 15:30. Aktionen hilses velkommen af Henrik Bay-Clausen, som er formand for 3F Kastrup, der blandt sine medlemmer har omkring 4.000 ansatte i lufthavnen.
- Det er fint, at folk giver deres mening om Ryanair til kende ved på fredelig vis at dele flyers ud, siger Henrik Bay-Clausen.
Det er før sket i faglige aktioner, at nogle medlemmer tager sagen i egen hånd. I det her tilfælde for eksempel ved med vilje at sende passagernes bagage forkerte steder hen eller nøle med at fylde brændstof på Ryanair-flyet. Herom siger Henrik Bay-Clausen:
- Jeg tror ikke, at der er nogle af mine medlemmer, som laver noget dumt. Jeg regner med, at alle opfører sig ordentligt.
Ryanair: Populært
Det irske lavprisselskab Ryanair håber selvsagt på, at få både fly og passagerer godt afsted fra København i dag. Selskabet satser nemlig på, at 2015 bliver året, hvor det får en stor forretning i gang med udgangspunkt i hovedstaden.
Ikke mindre end ni ruter fra og til København håber Ryanair at få etableret i år. Målet er så mange som 1,7 millioner passagerer om året på ruterne. Ifølge selskabet er der stor interesse for den første rute mellem København og Dublin. Til DR skriver selskabet:
- Vi ser frem til at indlede den nye Dublin-København service, som har vist sig at være utroligt populær blandt vores kunder, og til at skabe job og vækst i dansk turisme.
I fagforeningen Flyvebranchens Personale Union giver formand Thilde Waast ikke meget for Ryanairs påståede succes med billetsalget.
- Når man sælger billetter til en pris så lav som to kroner stykket, er det ikke svært at gøre et produkt populært. Men det siger jo ikke noget om kvaliteten af produktet, eller om der egentlig er interesse for en ny rute mellem Dublin og København, siger Thilde Waast.
Konflikt forude
Thilde Waast og andre ledere i fagbevægelsen har varslet konflikt over for Ryanair, hvis selskabet ikke indgår en overenskomst. Men der kan gå længe, før fagbevægelsen kan stoppe Ryanairs trafik ind og ud af København.
Fagbevægelsen venter på at få Arbejdsrettens ord for, at en konflikt mod Ryanair vil være lovlig. Og der falder først dom "en gang i løbet af foråret", oplyser advokat i LO-fagbevægelsen Peter Nisbeth.
Mere præcis tør han ikke være. Han bekræfter dog, at man godt kan være helt fremme i maj, før dommen falder.
Peter Nisbeth havde gerne set en dom før, men siger:
- Vi må vente på Arbejdsretten, for det er vigtigt for os, at vi i hvert fald på vores side følger ’færdselsreglerne’ for arbejdsmarkedet i Danmark.
Samme toner lyder fra Henrik Bay-Clausen fra 3F Kastrup.
- Det går så hurtigt i Arbejdsretten, som det nu kan, og vi må følge spillereglerne, siger Henrik Bay-Clausen, og fortsætter:
- Men det skaber selvfølgelig bekymring, at en arbejdsgiver som Ryanair kan få lang tid til at etablere sig i, selv om selskabet har elendige vilkår. For eksempel ingen løn under sygdom, ingen pension og arbejdstøj man selv må betale for.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Ryanair.