Det er en ommer.
Danmarks landbrug udleder for meget kvælstof, og luftkvaliteten er alt for dårlig. Desuden er vi for ringe til at gøre noget ved vores affald.
Sådan lyder en del af vurderingen fra den internationale organisation for økonomisk samarbejde, OECD, der netop har offentliggjort sin karakterbog for Danmarks miljøindsats.
OECD hæfter sig særligt ved, at hver femte dansker er udsat for en urimelig luftkvalitet. Det hænger ifølge organisationen sammen med, at vi slet ikke har nogen grænser for, hvor mange af de såkaldte PM-partikler, der må være i luften.
- Det er lige så hård en kritik, som vi havde forventet, siger SF s mijløordfører, Ida Auken.
Hun har kaldt miljøminister Troels Lund Poulsen (V) i samråd for at få en forklaring på, hvorfor det går så dårligt. Ministeren holder pressemøde senere i dag.
OECD bemærker også, at der ikke er noget tilfredsstillende samspil mellem transportsektoren og miljøpolitik. Organisationen foreslår blandt andet at lægge afgifter på vejene - det såkaldte road pricing - og at lægge en skat på bilen alt efter hvor meget kan kører.
Se i boksen til højre, hvad OECD ellers påpeger.
Et 9-tal sidste gang
Landmændene har før fået skældud af OECD. Det er nemlig ikke første gang, at Danmark får en miljøkarakterbog. I 1998, da Danmark senest blev kigget efter i sømmene, blev det ifølge flere NGO er til noget, der svarer til et lille 9-tal.
Dengang var der ros til energibesparelser, affaldsområdet og byernes indsats for at passe på drikkevandet. Til gengæld var der høvl til landbruget og transportområdet – landmændene fik skældud for at udlede for mange næringsstoffer, og transportområdet fik en løftet pegefinger for ”sit uhæmmede vokseværk”.
Endelig var der ifølge OECD brug for en ordentlig plan for, hvordan Danmark kommer de mange pesticider til livs.
Bag begge rapporter står embedsmænd fra OECD - der er således ingen miljøfagfolk på forfatterlisten. Karakterbogen baserer sig desuden på Danmarks egne indberetninger via spørgeskema.
Sådan bør Danmark ifølge OECD forbedre sin miljøpolitik.
- Reducer forureningen af grundvandet, søer og åer.
- Lav flere nationalparker, så vi kan sikre, at der er mange forskellige arter i naturen.
- Tænk miljøhensyn ind i transportsektoren. Blandt andet med roadpricing og skat på bilbrug.
- Fiskeri skal være mere økologisk og tage bedre hensyn til naturen.
- Der skal mere tryk på, hvis vi skal nå vores mål for CO2-udledning.
Men der er også et par plusser at hente:
- Økonomien vokser stærkere end presset på naturen.
- Danmark har baseret sin miljøpolitik på fornuftige økonomiske regnestykker.
- I en vis grad er miljøhensyn tænkt ind i landbrugssektoren.