’Coolest monkey in the jungle’ lyder trykket på hættetrøjen, der på fotoet bæres af en sort dreng.
Fotoet blev søndag lagt op på H&M’s britiske hjemmeside, men spredte sig hurtigt til de sociale medier, hvor flere brugere kaldt billedet for racistisk.
- Der er en smertefuld historie om dehumanisering af sorte mennesker ved at sammenligne dem med aber. Jeres annonce består af et sort barn i en sweatshirt med teksten ’sejeste abe i junglen’. I burde vide bedre, skriver personen bag Twitter-profilen DivinelyTy.
- Dette er upassende, offensivt og racistisk, lød den kontante dom fra en kvinde ved navn Selene Ariandela på det sociale medie, hvor andre brugere opfordrede til ee boykot af H&M.
Truslerne og den negative omtale er sandsynligvis årsag til, at det svenske selskab mandag formiddag valgte at fjerne fotoet fra nettet.
- Dette billede er nu blevet fjernet fra alle H&M's kanaler, og vi undskylder over for enhver, som det må have stødt, forklarede en talsmand for selskabet til den britiske avis Daily News.