Firmaer risikerer at skyde sig selv i foden ved at lade computerrobotter sortere jobansøgere.
Sådan lyder advarslen fra et af Danmarks største rekrutteringsbureauer, Moment.
Det sker, efter Avisen.dk for få dage siden beskrev, hvordan danske virksomheder i stigende grad bruger computersoftware at sortere ansøgninger.
"Jeg kan godt forstå, at det er fristende at gøre sorteringen mere effektiv ved at bruge en robot. Men det kan nemt resultere i, at virksomheden ansætter de forkerte, og dermed kan det blive dyrt for dem i sidste ende," siger direktør for Moment, Morten Thune Højberg.
Robotter kan ikke bruges til at vurdere bløde værdier som personlighed, kemi og passion. Dermed risikerer virksomhederne at gå glip af de bedste medarbejdere og i stedet ansætte de forkerte, understreger Morten Thune Højberg.
"En robot kan ikke fornemme personen bag. Ofte er den bedste medarbejder ikke nødvendigvis den, som fik de højeste karakterer på studiet. Men en kombination af faglige kvalifikationer og bløde værdier, der går op i en højere enhed," siger han.
Det er dyrt at hyre den forkerte
Moment har netop offentliggjort en undersøgelse foretaget blandt 129 HR-chefer, som viser, at 94 procent har prøvet at ansætte en forkert medarbejder inden for de seneste to år.
I mange tilfælde er problemet ikke medarbejderens faglige kvalifikationer, men at hans eller hendes personlighed og værdier ikke passer til virksomheden.
Hver fejlansættelse koster nemt virksomheden en halv million kroner, viser undersøgelsen. Derfor kan det godt betale sig for virksomheder at tage sig tiden til at udvælge den helt rigtige medarbejder, mener Morten Thune Højberg.
"Det kan være katastrofalt for virksomheder at ansætte de forkerte medarbejdere. Derfor er de her robotter farlige. De risikerer simpelthen at overse de kandidater, der bliver fantastiske medarbejdere," fastslår han.
"Ingen læser 200 ansøgninger"
Også et andet stort rekrutteringsbureau, Temp-Team, er skeptiske over for robotternes evne som menneskekendere.
"Vi er hundrede procent enige i, at man ikke kan bruge en robot til at sortere feltet ned til de tre bedste kandidater, for robotter tager ikke højde for personligheden," siger Birgitte Sørensen, administrerende direktør for Temp-Team.
Hun understreger dog, at de er positive over for at bruge robotter til at sortere de ansøgere fra, som ikke opfylder de objektive krav som uddannelse. Sådan gør de typisk i Temp-Team, og det er helt almindelig praksis, understreger Birgitte Sørensen.
"Ingen sætter sig ned og læser 200 ansøgninger fra A til Å. Især ikke når halvdelen af ansøgerne ikke opfylder kvalifikationerne for at få jobbet. Men jeg synes, man skylder alle de ansøgere, som opfylder de formelle krav, at nærlæse deres ansøgninger," siger Birgitte Sørensen.