Livet er gået helt i stå for 27-årige Mads Kofod fra Bornholm.
Han står i dag tilbage med en kæmpe gæld til sine egne handicaphjælpere, efter at han i 2014 hyrede firmaet BPA Service Danmark.
Mads Kofod er blevet lam fra brystet og ned efter en arbejdsulykke i 2006 og har derfor brug for hjælp 24 timer i døgnet.
Firmaet BPA Service Danmark hjalp ham med at udbetale løn til medarbejderne og stå for kontakten med kommunen, så han selv kunne koncentrere sig om at studere på fuld tid.
Har man brug for særlig støtte i hverdagen, kan man få en såkaldt BPA-ordning (Borgerstyret Personlig Assistance) ved sin kommune. Det er stadigvæk kommunen, der betaler udgifterne. Men ordningen betyder, at man kan ansætte sine egne hjælpere og få et mere selvstændigt liv. Flere firmaer i Danmark tilbyder at overtage arbejdsgiverrollen, så man selv kun er ‘arbejdsleder’ i det daglige.
UDVID
Men nu skylder Mads Kofod sine hjælpere næsten 300.000 kroner i manglende løn, pension og feriepenge.
BPA Service Danmark, der også opererede under navnet “Firmaet af 11. november 2013 ApS” og "Spasser'n ApS" kunne nemlig ikke dokumentere sine udgifter over for Bornholms Regionskommune og gik konkurs i 2015 efter ikke at have udbetalt løn til sine medarbejdere i to måneder.
Mads Kofod hænger på regningen, fordi han ansatte hjælperne efter konkursen. Han havde brug for dem til at hjælpe sig og vidste ikke, at han på den måde skabte en 'virksomhedsoverdragelse.'
Bagmand bag nyt Uber
Manden bag firmaet var Per Lundemann Jakobsen, manden bagi det nye Ubr City, der har adskillige konkurser bag sig og hvis tidligere medarbejdere har fået udbetalt ikke mindre end 1,7 millioner kroner fra Lønmodtagernes Garantifond, viser tal som Avisen.dk har indhentet.
For Mads Kofod har mødet med Per Jakobsens firma haft uoverskuelige konsekvenser. Han står nu med en stor personlig gæld, og så har han været tvunget til at droppe ud af sit drømmestudie.
- Han har saboteret mit liv. Alt er sat på pause, og jeg kommer ikke videre, før der er kommet en løsning på det her. Jeg er så vred, siger han til Avisen.dk.
I dag er Mads Kofod droppet ud af biologistudiet og flyttet tilbage på Bornholm.
Avisen.dk har i en uge været i kontakt med Per Jakobsen over mail og telefon, men det har ikke været muligt at få hans kommentarer til konkurssagerne eller Mads Kofods sag.
Der var noget galt
Mads Kofod ville i 2014 gerne udleve sin drøm om at tage til København og studere biologi på universitetet.
I mange år har han selv været arbejdsgiver for sine fire faste hjælpere og et skiftende antal vikarer. Det betyder, at han selv har stået for at sikre, at de har fået løn og tillæg fra kommunen.
Men Per Jakobsens firma BPA Service Danmark tilbød ham at stå for al administration og også for at finde en bolig til ham i hovedstaden.
- Jeg ville gerne koncentrere mig om at læse lektier. Det gik også rigtig godt i et år, og jeg var så glad for mit studie og for at bo i København, husker Mads Kofod.
I 2015 opdagede han imidlertid, at Per Jakobsen ikke kunne dokumentere sit firmas udgifter over for hans hjemkommune, Bornholms Regionskommune.
Mads Kofod opsagde straks samarbejdet med BPA Service Danmark, efter at Bornholms Regionskommune også havde advaret ham kraftigt imod firmaet manglende dokumentation. Han genansatte sine hjælpere dagen efter.
Men det sidste fortryder han i dag.
Hang på regning efter konkurs
Firmaet gik nemlig konkurs, og i to måneder havde hans hjælpere ikke fået løn, selv om kommunen havde udbetalt pengene til Per Jakobsens firma.
Lønmodtagernes Garantifond afgjorde, at der var tale om en ‘virksomhedsoverdragelse’, og at derfor var den nye arbejdsgiver, Mads Kofod, der skulle betale regningen. Også selvom han fortæller, at han ikke er noget firma og ikke har noget CVR-nummer.
- Jeg havde ikke noget valg. Jeg var afhængig af mine hjælpere til næste dag og ville også gerne beholde dem, jeg kender. Men jeg anede ikke, hvilken situation det stillede mig i, siger Mads Kofod.
Han skylder idag omkring 250.000 kroner fordelt på fire medarbejdere. Derudover skal Mads Kofod betale for manglende ansættelsesbeviser og en bøde, efter at BPA Service Danmark bortviste en af hans hjælpere.
- Jeg har givet dem nogle af pengene, så de kunne komme igennem julen tilbage i 2015. Det er en meget svær situation for mig at skylde mine medarbejdere så mange penge, siger Mads Kofod.
Fire ud af fem af de hjælpere, som han skylder penge, arbejder nemlig stadigvæk for ham i dag.
Kommunen raser
Michael Bager Hansen er chef i Center for Psykiatri og Handicap i Bornholms Regionskommune, og han er meget ærgerlig over sagen. Han kan også bekræfte, at to måneders løn er blevet udbetalt til Per Jakobsens firma i den periode, hvor medarbejderne ikke har fået løn.
- Vi har haft et ekstremt dårligt samarbejde med det pågældende firma, og det har været umuligt at få dokumentation for vores udgifter lige fra antal egentlige ansatte til antal vagttimer m.m., siger han til Avisen.dk.
Dokumentationen er afgørende for kvaliteten, og om borgeren kan beholde sin ordning. Da kommunen ikke har overskredet sin egen bevillings-grænse til Mads Kofods BPA-ordning, har den ifølge Michael Bager Hansen ikke selv penge i klemme.
Han kan oplyse om, at Bornholms Regionskommune har haft meget dårlige erfaringer med firmaet i to andre sager.
Studiedrømmen brast
Selvom det nu er næsten to år siden, at Mads Kofod afbrød alt samarbejde med BPA Service Danmark og Per Jakobsen, har han svært ved at komme videre i sit liv.
Al hans energi bliver nemlig brugt på sagen.
- Det har ødelagt min uddannelse, og jeg er tilbage på Bornholm, hvor der ikke sker noget, siger han.
Mads Kofod tabte sagen mod Lønmodtagernes Garantifond i retten i marts 2017. Afgørelsen fastslår, at han overtog medarbejderne i en virksomhedsoverdragelse. Han tør ikke anke til landsretten, da han er bange for yderligere advokatudgifter på 50.000 kroner, hvis han taber.
- Jeg er den nye ejer og hæfter som ene person for de her penge. Løn, pension, feriepenge og hele molevitten, siger Mads Kofod.
I stedet har han valgt at lægge sag an mod Bornholms Regionskommune for dårlig rådgivning i forløbet.
- På intet tidspunkt gjorde de det klart for mig, at jeg kunne ende med at betale regningen, hvis jeg ansatte mine medarbejdere med det samme, siger Mads Kofod.
Centerchef i Psykiatri og Handicap i Bornholms Regionskommune, Michael Bager Hansen, genkender ikke, at Mads Kofod skulle være blevet rådgivet dårligt.
Men han mener, at lovgivningen generelt bremser kommuner i at advare borgerne mod visse firmaer.
- Det er mærkeligt, at man ikke kan blackliste personer eller firmaer, der laver den her slags. Vi skal respektere borgerens valg, men vi vil gerne have lov til at sige nej tak, siger han.