På grund af uvidenhed om rettighederne til skolegang eller manglende muligheder bliver nogle forældre i Nepal nødt til at låse deres handicappede børn ind eller tøjre dem til en pæl, mens de tager sig af arbejde eller andre børn.
Det er svært at være fattig og endnu værre, hvis man er handicappet. Værst er det for børn, som på grund af handicaps nægtes indgangen til et godt liv. Titusindvis af handicappede børn i Nepal får deres ”fremtid stjålet”, fordi de ikke kommer i skole.
Den internationale organisation Human Rights Watch har netop færdiggjort en analyse af forholdene i Nepal, hvor intentionerne om samskoling af alle børn er til stede. Resultatet viser, at handicappede børn i virkeligheden er henvist til særlige klasser og skoler og i værste fald helt gemmes væk uden den mindste undervisning.
Kritik af donorer
Verdenssamfundets ambitiøse plan for udvikling frem til 2015 satsede meget på uddannelse, men handicappede var ikke særligt omtalt. Adskillige internationale donorer, herunder danske Danida, kritiseres i rapporten for at glemme de handicappede i forbindelse med tildeling af støtte til skolesystemet i Nepal.
Donorer giver ikke særlig opmærksomhed til de særligt sårbare grupper i forbindelse med støtten. De benytter sig af Nepals eget rapporteringssystem, der ikke i detaljer følger de handicappede. FNs undervisningsorganisation, UNESCO, har heller ikke et særligt fokus på den gruppe.
Human Rights Watch citerer en unavngiven leder i UNESCO for, at spørgsmålet om de handicappede børn ikke har fået stor opmærksomhed. Da lærere i Nepal ikke er uddannede til at tage sig af disse børn, bør donorerne være særligt opmærksomme på dem, mener en repræsentant for Red Barnet. Denne organisation arbejder med de nationale myndigheder om ændringer af læseplaner for læreruddannelsen.
Udelukket
Børn med handicap i Nepal står overfor enorme forhindringer, skriver Human Rights Watch. Det kan være fysisk adgang til skoler, dårligt forberedte lærere eller total udelukkelse fra skoler i deres lokalsamfund. Nogle af børnene bliver dårligt behandlet af deres familier og naboer.
Resultatet er, at disse børn, hvis de kommer i skole, oftere end alle andre børn ophører med skolegang for tidligt. ”Titusindvis af handicappede børn bliver udelukket eller ignoreret i skoler,” siger organisationens ansvarlige for handicapområdet.
I Nepal kommer 329.000 børn ikke i skole trods lovgivning om uddannelse til alle. Et betydeligt antal af dem er handicappede, indrømmer undervisningsministeriet. At børnene holdes udenfor eller i særlige klasser understøtter samfundets skadelige fordomme om handicappede.