Folkeskolen halter bagefter, når det gælder ligestilling. Selv om langt de fleste folkeskolelærere er kvinder, er de fleste ledere i folkeskolen stadigvæk mænd.
Det viser en ny opgørelse fra Danmark Lærerforening.
"Vi vil sammen med skolelederne, kommunerne og staten rekruttere flere ledere til folkeskolerne, som vil mangle om få år. Vi satser på at få en ligelig fordeling af mænd og kvinder, da det giver en bedre ledelse og i sidste ende en bedre skole," siger Gordon Ørskov Madsen fra Danmarks Lærerforening.
Alt for mange haner
Ifølge opgørelsen er 58 procent af alle ledere i folkeskolen mænd. Mens det kun er 30 procent af alle folkeskolelærere, som er af hankøn.
Den tendens kan ledernes forening, Skolelederne, også nikke genkendende til.
"Årsagen kan være, at kvinder nøler ved at søge lederstillinger, fordi de har svært ved at slippe arbejdet med børnene," siger Anders Balle, der er formand for Skolelederne.
Kvinder forstår medarbejderne
Selv om mænd og kvinder, der er ansat i sammenlignelige stillinger i folkeskolen, langt hen ad vejen får lige løn, er det et problem, at der er for få kvindelige ledere, fastslår han.
"På samme måde, som det er en fordel for de uregerlige drenge i skolen, hvis der var flere mandlige lærere, så ville det være en fordel med et lige antal mænd og kvinder i skoleledelserne. Kvinder kan have en bedre forståelse af forholdet mellem medarbejderne især når det gælder kvindearbejdspladser," siger Anders Balle.
Dog viser opgørelsen fra Danmarks Lærerforening, at ligestilling har fået bedre kår siden 1987. Der var hele 89 procent af alle skoleledere mænd, hvorimod kun 40 procent af lærerne var mænd.
1987:
89 procent af skolelederne var mænd
40 procent af lærerne var mænd
1997:
78 procent af skolelederne var mænd
36 procent af lærerne var mænd
2002:
66 procent af skolelederne var mænd
34 procent af lærerne var mænd
2010:
58 procent af skolelederne er mænd
30 procent af lærerne er mænd
Kilde: Danmarks Lærerforening