* Den nuværende trafikkontrakt for fjern- og regionaltog mellem DSB og staten har været gældende siden 2004 og løber frem til udgangen af 2014. Der findes desuden selvstændige kontrakter for S-tog og togene over Øresund.
* For fjern- og regionaltog gælder det, at 99 procent af togafgangene skal afvikles som planlagt. Ændringer af køreplanen, som er varslet mindst 48 timer i forvejen, tæller ikke som aflysninger.
* Fra 2004 til 2012 har den gennemsnitlige "pålidelighed", som begrebet hedder i kontrakten, ligget på 98,3 procent. Med andre ord har DSB aflyst 70 procent flere tog end aftalt i kontrakten.
* Kun tre af de ni år har DSB overholdt målsætningen - og i 2012 skete det for første gang, siden DSB "præciserede" opgørelsesmetoden i 2007.
* Værst stod det til i 2011, hvor pålideligheden var helt nede på 97,5 procent - svarende til at DSB aflyste to en halv gange så mange afgange som aftalt.
* Nye tal viser, at DSB i første kvartal af 2014 har afviklet 99,3 procent af afgangene og dermed har overholdt målene i aftalen.
* Hvad angår forsinkelse, skal 90 procent af alle afgange ske med en forsinkelse på maksimalt fem minutter og 59 sekunder.
* Fra 2004 til 2012 var den gennemsnitlige "rettidighed", som dette parameter kaldes, på 89,5 procent. Også her er det kun lykkedes at nå målet i tre ud af ni år (2008, 2011 og 2012).
* I første kvartal af 2014 har 96,2 procent af DSB's tog kørt med en forsinkelse på maksimalt seks minutter.
* Et aflyst tog tæller ikke som forsinket.
(Kilde: DSB)
/ritzau/