Fra skoleåret 2014/2015 er elever i 8. klasse blevet vurderet ud fra deres faglige, personlige og sociale forudsætninger.
Formålet er hjælpe elever, der ikke umiddelbart vurderes at have de nødvendige forudsætninger for at kunne begynde på en ungdomsuddannelse efter grundskolen.
Her kan du læse mere om, hvordan det går med uddannelsesparathedsvurderingen.
* 32 procent af eleverne vurderes at være ikke-uddannelsesparate. Da vurderingen blev indført, var det forventet, at det ville være 20 procent.
* 40 procent af dem oplever selv, at der ikke er sket "noget særligt", efter at de fik at vide, at de ikke var uddannelsesparate. Det viser en undersøgelse baseret på 588 ikke-uddannelsesparate elever.
* De, der har fået en eller anden form for hjælp, oplyser, at det især drejer sig om mere opmærksomhed fra lærerne, mere kontakt med en vejleder og hjælp fra hjemmet.
* Mere end hver tredje af de ikke-parate unge svarer, at de slet ikke eller kun i mindre grad oplever vurderingen som en hjælp.
* I spørgeskemaet har de unge haft mulighed for at uddybe deres svar. De peger blandt andet på, at vurderingen virker demotiverende, stressende eller formålsløs.
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, EVA
/ritzau/