Når dine børn møder i skole i dag, så har de ikke nær så meget at skulle have sagt som for nogle år tilbage. Og det vil gå ud over deres lyst til at tage en ungdomsuddannelse.
Det mener formanden for Danske Skoleelever Troels Boldt Rømer.
"Hvis man som elev har mere indflydelse på sin skole, så tror vi, at man får mere ansvar for den og mere lyst til at være der og er bedre stillet, hvis man skal tage en ungdomsuddannelse," siger Rømer til Newspaq.
Han peger også på, at eleverne kan være med til at blotlægge, hvilke undervisningsmetoder, der virker, og hvilke der fanger eleverne. Derfor er elevindflydelsen også vigtig.
Det er professor Jan Kampmann fra Roskilde Universitet, der ifølge Politiken er ude med en kritik af folkeskolens manglende evne til at lytte til eleverne.
"Man er blevet mere optaget af målbare resultater. Samtidig er skolerne blevet dårlige til at inddrage børnene, når der skal træffes beslutninger, som vedrører deres eget dagligliv," siger han til avisen.
Derudover foreslås det i det nylige udspil til en folkeskolereform 'Faglighed og frihed', at den såkaldte 'klassens tid' afskaffes.
Men det er Troels Boldt Rømer imod.
"Det er jo der, hvor eleverne har mulighed for at vende de ting, der er blevet snakket om i elevrådet, og få inputs til, hvad de videre skal sige i elevrådet," lyder det fra Rømer til Politiken.
Også formanden for Skolelederforeningen Anders Balle afviser ideen om at afskaffe 'klassens tid'.
Kilde: Politiken