Den landsdækkende elektrificering af det danske jernbanenet bliver forsinket på alle strækninger.
Det skriver fagbladet Ingeniøren.
Konsulenthuset Deloitte har i en rapport gennemgået projektet til omkring ni milliarder kroner.
Konsulenterne konkluderer, at Banedanmarks hidtidige plan "generelt har været for optimistisk i forhold til de fastsatte tidsfrister".
Flere af de største forsinkelser så allerede dagens lys i løbet af 2018. For eksempel forsinkes hovedstrækningen mellem Aarhus og Fredericia med fire år i forhold til de aktuelle kontrakter.
Fra Aarhus til Aalborg er forsinkelsen tre år, og strækningen mellem Nykøbing og Holeby rykkes med syv år fra 2021 til 2028.
Forsinkelserne skyldes blandt andet problemer i et andet stort jernbaneprojekt om udskiftning af togsignaler.
Peter Jonasson, der er økonomidirektør i Banedanmark, siger, at de nye deadlines for elektrificeringen har været kendt siden april 2018.
- Vi lavede i 2017 en replanlægning af signalprogrammet. Det gjorde, at vi var nødt til at replanlægge udrulning af elektrificeringen. Det orienterede vi om i april 2018. I forhold til det er der ikke nogen yderligere forsinkelser, siger han til Ritzau.
De to projekter - signalsystemet og elektrificeringen - er tæt forbundne, siger han.
- Vi har været nødt til at udskyde elektrificeringen på en række strækninger, fordi det nye signalsystem er forsinket. De gamle signaler kan ikke holde til, at der kommer elledninger op over dem. Derfor er vi nødt til at vente, til vi har rullet det nye signalsystem ud, siger Peter Jonasson.
Han tilføjer, at "elektrificeringen af jernbanen vil være klar til indsættelsen af DSB's fremtidens tog".
Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, ærgrer sig over forsinkelserne.
- Vi har godt vidst, det var galt. Men det er trist læsning. Nu har vi sort på hvidt, hvor store forsinkelserne bliver som minimum, siger han til Ritzau.
Han retter også en skarp kritik mod Banedanmark.
- Banedanmark har været alt for optimistisk. Deres planlægning har ikke været seriøs og robust. Det må jeg bare sige, siger ordføreren.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) siger i en skriftlig kommentar, at projektet på baggrund af Deloittes rapport er "robust", og at "der ikke er høj risiko for budgetoverskridelser".
Elektrificering af jernbanen skal gøre det muligt for DSB at ophugge de gamle dieseltog og i stedet anskaffe nye miljøvenlige eltog.
/ritzau/