Et norsk forsikringsfirma kendte til de mange sikkerhedsbrister, der endte med at koste 159 mennesker livet på skibet "Scandinavian Star" for 25 år siden, men forsikrede alligevel skibet, skriver Politiken.
Sikkerhedsmanglerne blev noteret af den norske assuranceforening Skulds daværende havarichef, Erik Stein, knap to uger før en eller flere ukendte brandstiftere satte ild til skibet 7. april 1990.
Det afslører Erik Stein efter 25 års tavshed i en ny bog med titlen "Branden - gåden om "Scandinavian Star".
Erik Stein besigtigede skibet for at undersøge, om Skuld kunne tegne en ansvarsforsikring, før det blev sat i rute mellem Frederikshavn og Oslo.
- I får altså ikke lov til at sejle med passagerer, før jeg igen har været om bord og godkendt skibet, og før du har gennemført en brand- og evakueringsøvelse, og jeg er tilfreds med øvelsen, sagde Erik Stein dengang til skibets kaptajn.
Men Erik Stein blev aldrig tilkaldt for at overvære en øvelse og se, om sikkerhedsproblemerne var løst.
Han hørte først om Scandinavian Star igen, da det var i brand på havet - og først på det tidspunkt fik han at vide, at Skulds ledelse havde forsikret skibet mod hans anbefaling.
Han fik aldrig en forklaring fra Skulds danske direktion.
Skulds daværende danske direktør, Hans Levy, bekræfter, at Erik Stein anbefalede, at skibet ikke skulle forsikres, før forholdene på skibet var udbedret, og en øvelse var afholdt.
Men Levy mener ikke, at listen med fejl og mangler var et stort sikkerhedsmæssigt problem:
- Så kan man sige, at vi burde have været oppe i Frederikshavn og undersøge skibet igen. Men det var vi så ikke, siger han til Politiken.
Den danske søfartsstyrelse undersøgte skibet efter branden og lagde også mærke til fejlene. Sø- og Handelsretten fastslog derfor senere, at skibet ikke var klar til sejlads, da ulykken fandt sted.
Pårørende til ofrene for branden har flere gange kritiseret de norske myndigheders efterforskning og mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel.
Det samme mener den norske ekspertgruppe "Efterforskning af mordbranden på Scandinavian Star", der fremlagde resultatet af sine undersøgelser 6. april 2013.
- Scandinavian Star brød i brand om natten på vej fra Oslo til Frederikshavn.
- 482 besætningsmedlemmer og passagerer var om bord på færgen. 158 af dem mistede livet ved branden, mens yderligere én døde senere af sine kvæstelser.
- Efterforskning har vist, at ilden var opstået flere forskellige steder på færgen, og at der dermed sandsynligvis var tale om en påsat brand.
- Norsk Politi gav en dansk lastbilchauffør, der selv omkom i branden, skylden. Men anklagen er trukket tilbage, efter at svenske brandeksperter anser det for usandsynligt, at danskeren kunne have startet de i alt seks brande på skibet.
- Op til 25-års-dagen har hans enke oplyst, at hun ønsker en officiel undskyldning ved en erstatningssag, når norsk politi afslutter den igangværende efterforskning.
- Sikkerheden om bord på Scandinavian Star blev kritiseret, da det kom frem, at personalet hverken havde holdt brandøvelser eller var blevet instrueret i sikkerhedsudstyret.
- Kaptajnen, rederen og direktøren blev i 1993 dømt for overtrædelse af loven om skibes sikkerhed. De fik den daværende strengeste straf på seks måneders hæfte.
- Pårørende til ofrene har kritiseret efterforskningen og mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel. Det samme mener den norske ekspertgruppe "Efterforskning af mordbranden på Scandinavian Star", der fremlagde resultatet af sine undersøgelser 6. april 2013.
- Resultaterne og materialet fra ekspertgruppens rapport er efterfølgende blevet delt med politiet i Oslo.
- I januar i år besluttede Norges storting at nedsætte en undersøgelseskommission, der skal granske omstændighederne ved færgebranden.
- I den nye bog om Scandinavian Star fortæller en tidligere havarichef, at det norske sikkerhedsfirma Skuld kendte til de mange sikkerhedsbrister, men alligevel forsikrede skibet.
UDVID
/ritzau/