I 2006 er Arne Steen Jacobsen fuldt og fast COWI s mand.
I omkring 30 år har han arbejdet for den store danske konsulentvirksomhed. Han er steget i graderne fra projektleder til direktør for COWI s jernbane- og tunneldivision og videre til posten som COWI s direktør for metroen. Fuld af selvtillid fortæller han fredag den 10. februar i 2006, at bygningen af den nye metrocityring ligger godt til COWI.
»Det er et spændende projekt og en vigtig opgave for os. Vi har haft de indledende samtaler med Ørestadsselskabets ledelse,« siger han dengang i fagbladet Ingeniøren.
Interessekonflikten
I september sidste år skifter Arne Steen Jacobsen job. Fra den ene dag til den anden stopper han som projektdirektør for metroen i COWI og starter som projektdirektør i Ørestadsselskabet.
I sin nye stilling skal han være fuldstændig neutral og være med til at bestemme, hvem der skal stå for byggeriet af den nye metrocityring. Det er et af de største anlægsopgaver i Københavns nyere historie. Metrocityringen kommer til at koste mere end 15 milliarder kroner.
Med sig fra COWI har han medarbejderaktier for omkring 400.000 kroner, viser papirer, som Nyhedsavisen er kommet i besiddelse af. Og netop aktierne bringer ham i en uheldig dobbeltrolle, vurderer flere eksperter.
»Der er ikke noget galt i, at han har været ansat i COWI, men at han har aktier og dermed økonomiske interesser i virksomheden er dybt problematisk. Det er en sammenblanding af interesser, som er meget uheldig. Det får ham til at virke inhabil,« fastslår Steen Valentin, lektor på Handelshøjskolen i København.
Også juraprofessor Paul Krüger Andersen fra Handelshøjskolen i Århus mener, det er problematisk, at Arne Steen Jacobsen har aktier i COWI.
»Enhver bør kunne se, at der kan være en interessekonflikt. Hvis jeg skulle give Ørestadsselskabet et råd, ville jeg finde en beslutningsmodel, hvor Arne Steen Jacobsen var med til at definere betingelserne for udbuddet, men går ud på sidelinjen, når forhandlingerne om, hvem der skal have ordrer til metrobyggeriet, går i gang,« understreger han.
Usikre motiver
Men Arne Steen Jacobsen har ikke siddet på sidelinjen, når der skulle træffes beslutninger om den nye metrocityring. Knap fire måneder efter, at han er tiltrådt som projektdirektør i Ørestadsselskabet, er han med til at beslutte, at COWI og fire andre rådgiverfirmaer er kvalificerede til at byde på milliardordren. Arne Steen Jacobsen kender baggrunden for COWI s tilbud godt. Da han var COWI s metro-direktør, var han ansvarlig for de forundersøgelser COWI, lavede om metrocityringen.
»Når man har en fortid i COWI og en kone, der er ansat samme sted, så bør man selv anstændigvis ikke være med i beslutninger om ordrer til COWI. Jeg nægter at tro på, at den mand eller i hvert fald ledelsen i Ørestadsselskabet ikke er opmærksom på problematikken,« siger Claus W. Silf-verberg, direktør i Dansk Aktionærforening.
Sælg aktierne
Steen Valentin, lektor på Handelshøjskolen i København, og juraprofessor Michael Steinicke fra Syddansk Universitet opfordrer stærkt Arne Steen Jacobsen til at sælge aktierne i COWI for at slippe af med dobbeltrollen.
Men Arne Steen Jacobsen ønsker ikke at svare på, om han vil sælge aktierne, eller hvordan han bærer sig ad med at være neutral.
»Jeg siger ikke noget. Hvis min pressechef mener, jeg skal tale med dig, så kommer vi tilbage til det,« meddeler han, og her slutter samtalen.
Arne Steen Jacobsens kone arbejder i COWI. Heller ikke hun vil fortælle, om aktierne i COWI er solgt.
»Hvorfor skulle vi det? Jeg har ingen kommentarer. Ingen kommentarer, og den her er ikke længere. Farvel,« og der lyder et klonk, da Pia Susanne Jacobsen smækker røret på. Det er tydeligt, at familien ikke bryder sig om mistanken om inhabilitet. Modsat de andre eksperter mener professor i forvaltningsret Claus Haagen Jensen heller ikke, der er noget at kritisere.
»Den lange fortid, Arne Steen Jacobsen har haft i COWI, er ikke et problem, fordi det netop er fortid. Fortiden kan være både positiv og negativ for COWI,« siger han og tilføjer, at aktieposten på 400.000 kroner er så lille, at den næppe spiller nogen rolle.
Han tilføjer, at Ørestadsselskabets direktør er nødt til at have stor erfaring inden for metrobyggeri, og det har Arne Steen Jacobsen fra arbejdet i COWI. Alle de eksperter, Nyhedsavisen har talt med, understreger, at der ikke er regler eller love, som forbyder Arne Steen Jacobsen at have aktier i COWI og samtidig være med til at bestemme, om firmaet skal have ordren. Moralsk er dobbeltrollen dog noget rod, mener de fleste eksperter.
»Det kan skade Ørestadsselskabets image. Man bør tage problemer om interessekonflikter i opløbet. Hvis man forsøger at tie problemer ihjel, er skadevirkningerne langt større bagefter,« konkluderer Paul Krüger Andersen, juraprofessor på Handelshøjskolen i Århus.
Metroen bliver forsinket
Og skaden for Ørestadsselskabet kan blive stor. Klagenævnet for Udbud er netop ved at tage stilling til, om Ørestadsselskabet ulovligt favoriserer COWI. Taber Ørestadsselskabet sagen, kan selskabet være tvunget til at udelukke COWI fra at rådgive om metroen. Sker det ikke, vil de andre firmaer kunne søge om erstatning på grund af unfair konkurrence. Klagesagen kan også føre til, at udbuddet til den nye metrocityring skal gå helt om.
Det kan tage mange måneder at lave nye forundersøgelser og vurdere tilbud endnu engang, og så bliver københavnernes nye metro forsinket.