Selvkørende biler på de vesthimmerlandske veje vækker bekymring i fagforbundet FOA.
Det sker efter, at Vesthimmerlands Kommune torsdag kunne fortælle offentligheden, at hjemmehjælpere og andre kommunale medarbejdere inden årets udgang vil køre rundt til borgere og andre opgaver i 100 procent førerløse biler - de såkaldte niveau 5-biler.
Læs også: Hjemmehjælpere skal arbejde i selvkørende biler
- Den passive tid skal gøres til en effektiv arbejdstid, hvor man netop kan arbejde, mens man kører fra A til B, lød det blandt andet fra den konservative borgmester Knud Kristensen.
Fjerner den sidste rest pause
FOA-formand Dennis Kristensen, der repræsenterer adskillige sosu’er ansat i den kommunale hjemmepleje, er klar over, at 'selvkørende biler fra sci-fi-film', på et tidspunkt bliver til virkelighed. Det kan sikre effektiv kørsel, korte ruter og undgå trafik, men har også en klar ulempe i følge fagbossen:
- Jeg er vildt forarget over, at man tænker, at tiden kan udnyttes til, at man kan sidde og arbejde, siger Dennis Kristensen.
Han forklarer, at hjemmehjælpere ude i kommunerne allerede har så travlt, at de skal stå i fru Jensens stue, ligeså snart de er færdige hos Hr. Hansen. I den mellemliggende transporttid skal de ikke også stresse med at besvare mails, snakke med borgere eller andet arbejde på computer eller i telefonen.
Bilerne er på vejene inden 2017
- Det bliver for voldsomt. Det er den eneste pause, der er tilbage for de ansatte i ældreplejen. Men det er ren rå udnyttelse af de ansatte. Og det skal heller ikke gå ud over den næste borger, siger FOA-bossen.
Vesthimmerlands Kommune er gået sammen med robot-eksperten Henrik Schärfe om at søsætte såkaldte ’Niveau 5-køretøjer’ - biler, der ikke kræver en førers opmærksomhed, og hele tiden er fuldt ud selvkørende.
Parterne har arbejdet på projektet siden maj 2015 og forventer, at der allerede i løbet af 2016 vil være selvkørende biler ’til gavn for borgere og forvaltning’ på vejene.
Går i dialog med medarbejderne
Kommunaldirektør i Vesthimmerlands Kommune, Henrik Kruuse, anerkender, at nogle medarbejdere vil være skeptiske, men understreger, at implementeringen af den nye velfærdsteknologi kommer til at ske i dialog med medarbejderne.
- Når man får ny teknologi, får medarbejderne andre arbejdsrutiner, men det betyder ikke ringere arbejdsliv, siger han.
Hvad mener du om den bekymring, Dennis Kristensen har for sine medlemmer?
- Den bekymring ser vi på. Vi prøver teknologien af, og ser hvordan det påvirker os, siger Henrik Kruuse.
I fagforeningen FOA forventer man da også, at kommunen tager kontakt til den lokale afdeling i forbindelse med projektet. Også i forhold til de sikkerhedsmæssige spørgsmål, og om hvem der har skylden, hvis bilen kører galt.
Ekspert tvivler på projektet
Vesthimmerlands Kommune er i dialog med Transportministeriet om lovgivningen omkring de selvkørende biler, der endnu ikke er endeligt på plads.
Der er et stykke vej, inden bilerne kommer på gaden. Også længere end Vesthimmerlands Kommune forudser. Det siger Jens Peder Kristensen, der er direktør i konsulentfirmaet Key Research, som rådgiver om anvendelse af informationsteknologi inden for transportsektoren, til DR P4 Nordjylland
- Bilerne er ikke helt klar til at være så selvkørende, som de gerne vil. Men jeg synes, det er friskt, at de går i gang nu, for teknologien er stærkt på vej, siger han.
Udvikler har stadig svært ved at få bilerne til at simulere den øjenkontaktm der er nødvendig, når bilerne skal ud på vejene og blande sig med andre bilister, cykler og fodgængere, påpeger Jens Peder Kristensen.