Hotellet skal ligge det helt rigtige sted og have høj komfort, så vi kan slappe af. Og så skal det helst være billigt.
Sådan lyder nogle af de overvejelser, danskerne gør sig, når de booker ferie i udlandet. Derimod spiller receptionistens løn og stuepigens arbejdsforhold kun sjældent en rolle. Sådan lyder det i en ny undersøgelse, som analysebureauet Wilke har foretaget for Avisen.dk.
Resultatet overrasker ikke Flemming Møldrup, der er livsstilsekspert i DR's 'Kender du typen'-programmer:
- Generelt tror jeg, at vi tænker på at få dækket vores egne behov, når vi booker ferie, samtidig med at langt de fleste af os er ret opmærksomme på prisen, siger Flemming Møldrup til Avisen.dk.
For børnefamilien skal det typisk være nemt, og for rejsende uden børn handler det blandt andet om oplevelser.
Folk regner med, at der er styr på det
Analysebureauet Wilke har spurgt over 1.000 udvalgte danskere, i hvor høj grad de tænker på de ansattes løn- og arbejdsvilkår i fly- og hotelbranchen, når de planlægger ferier.
Blot tre ud af ti svarer, at de i nogen grad eller i høj grad tænker over det, og flere af landets rejseselskaber bekræfter dét billede.
- Vores indtryk er, at det ikke er noget, der fylder meget, siger Knud Martens, som er administrerende direktør ved Dansk Folkeferie, til Avisen.dk.
Kunder, der inden bestillingen ringer til rejseselskabet, spørger ofte om hotellets indretning eller værelsets beliggenhed. Derimod mindes Knud Martens ikke, at nogen kunder har spurgt ind til løn- og arbejdsforhold for de ansatte på hotellet.
Samme indtryk har to af Danmarks største rejsebureauer, Spies og Apollo Rejser.
- Jeg tror, at når folk køber en rejse hos os, så forventer de, at den slags ting er i orden, siger Jan Vendelbo, som er direktør i Spies.
Ikke mit ansvar
Selvom flertallet af danskerne ikke tager de ansattes arbejdsforhold med i overvejelserne, når de vælger hotel, svarer tre ud af fire i undersøgelsen fra Wilke, at de faktisk har indtryk af, at de ansatte på udenlandske feriesteder har mindre gode eller ligefrem dårlige løn- og arbejdsforhold.
- Generelt har folk nok en fornemmelse af, at den slags har ikke noget med mig at gøre, og det ikke er mit ansvar, at tingene udvikler sig som de gør, siger Henrik Jøker Bjerre, som er lektor i anvendt filosofi ved Aalborg Universitet og blandt andet beskæftiger sig med fænomenet 'den politiske forbruger.'
Ikke mit ansvar
De rejsebureauer, som Avisen.dk har talt med, oplyser, at regler om arbejdsforhold ofte er skrevet ind i loven i andre lande end Danmark, og at de bliver overholdt.
Dansk Folkeferie er oprindeligt etableret af fagbevægelsen, så selskabet har tradition for at tænke arbejdsforhold ind i alle sammenhænge, lyder det fra direktør Knud Martens.
Det er imidlertid svært at sammenligne de udenlandske løn- og arbejdsvilkår med danske forhold, anfører Knud Martens:
- For eksempel er nogle af de små græske hoteller familieforretninger, hvor alle familiemedlemmer hjælper til. Det er jo noget helt andet end et et stort koncernhotel, siger han.