Skrevet af Silke Bock og Anne Pihl Rasmussen
Danmark forstår ikke, hvor farlig Scientology er. Tværtimod accepterer vi, at Scientology udnytter folk menneskeligt og økonomisk. Sådan lyder kritik fra udlandet.
»Scientology er ikke en uskyldig religion, men en totalitær politisk bevægelse, som drømmer om at overtage verden. Den er imod demokrati og fri tænkning,« siger Ursula Caberta, leder af Tysklands statsbetalte kontor, som overvåger Scientology.
Hun undrer sig over, at Scientology ikke jævnligt bliver undersøgt af politiet eller myndighederne i Danmark. Især, fordi Scientologys hovedkvarter for Europa og Nordafrika ligger i København og derfor tiltrækker masser af udenlandske scientologer.
»Jeg kan ikke tjekke, hvad der sker i Danmark. Men det kunne være en idé at undersøge, om nogen er lukket inde. Om nogen arbejder meget hårdt og meget længe. Om børn er sat i arbejde,« siger Ursula Caberta.
Scientologys informationschef Anette Refstrup afviser pure anklagerne og angriber Tyskland for at have overvåget Scientology i årevis uden grund.
»Selvfølgelig er der ingen som bliver udnyttet hos os. Folk kommer her, fordi de får noget ud af det, og fordi de vil gøre et kæmpearbejde til gavn for folk,« siger hun.
I Frankrig har parlamentet vedtaget en anti-sekt-lov, som giver ret til at opløse religiøse grupper, og i Belgien findes noget lignende, fortæller Cyril Malka, der er psykoanalytiker og i en årrække har beskæftiget sig med Scientology.
Folk undrer sig mest
»I Danmark bliver Scientology ikke taget alvorligt, men Scientology er ikke en spøg. Mange mennesker tager alvorlig skade i organisationen,« siger han.
Rene Dybdal Pedersen forsker i Scientology på Aarhus Universitet og mener, at hovedkvarterets placering i København hænger sammen med, at den danske lovgivning er langt mindre skrap over for Scientology i forhold til andre lande. Men kritikken skyder ifølge forskeren over målet.
»De sager, som indimellem er oppe at vende, har ikke været alvorlige nok til at danskerne tænker, at Scientology er farligt. Danskerne undrer sig snarere over, hvordan andre kan knytte sig til noget, som mange synes er ’sært’ og anderledes i forhold til det, folk ellers tror på,« siger han.