Det konkursramte flyselskab Cimber Sterling genoptager lørdag morgen flyvningen på en række ruter, som selskabet opererer for SAS. Det drejer sig om cirka 30 daglige flyvninger, primært til Nord- og Østeuropa.
Passagererne på ruterne har købt deres billetter gennem SAS, så der er ingen glædelig overraskelse til de mange danskere, der sidder med værdiløse Cimber-billetter.
Hos SAS er der stor tilfredshed med, at de kunder, der bruger selskabets ruter, kan være sikre på driften.
- Det er den bedste løsning for alle parter, og udfaldet af dagens forhandlinger minimerer generne for vores kunder, så det er vi naturligvis glade for, siger Flemming Jensen, der er koncernchef og driftsdirektør i SAS.
Der er tale om en midlertidig aftale, der løber i 12 dage. Herefter vil SAS se sig om efter en anden samarbejdspartner.
Ruterne går ifølge Ritzaus oplysninger til mindre lufthavne som Hamborg og Gdansk, destinationer der især besøges af forretningsrejsende.
Ifølge luftfartsnyhedsbrevet Check-In drejer det sig i øvrigt om byer som Lyon, Turku, Poznan og Ålesund. Nyhedsbrevet oplyser, at samarbejdet med SAS tegnede sig for omkring 16 procent af Cimbers knap 2 milliarder kroner store omsætning i det seneste regnskabsår.
I alt skal fire fly beskæftiges på ruterne, og kurator Lisa Bo Larsen fra advokatfirmaet Kromann Reumert oplyser til TV2, at cirka 100 Cimber-ansatte vil komme i sving igen.
Ifølge kuratoren sætter Cimber flyene på vingerne for at holde selskabets myndighedstilladelser levende, da der er grænser for, hvor længe de kan holdes i live for et flyselskab uden afgange.
Hun understreger, at Cimber har driftsansvaret, og at konkursboet sørger for udgifterne til flyvningerne med det vederlag, konkursboet modtager fra SAS.
Lisa Bo Larsen siger videre, at hun i disse timer forhandler med seriøse købere til det konkursramte flyselskab.