Hasarderede overhalinger og ulovlige u-vendinger.
Flere chauffører fra Nemlig.com advarer nu om, at de ofte må køre uansvarligt på villaveje og i boligkvarterer, når de bringer dagligvarer ud til netsupermarkedets kunder.
Det er Nemlig.com, der bestemmer, hvor mange kunder der er på en rute. Ifølge chaufførerne er der typisk så mange stop, at de kommer for sent, med mindre de bryder færdselsregler og fartgrænser.
"Jeg kørte ikke decideret uforsvarligt, men jeg brød tit fartgrænsen. Jeg blev blitzet to gange, mens jeg kørte for Nemlig.com. Den ene gang fik jeg en bøde og et klip i kortet for at køre 70 kilometer i timen i en 50-kilometer-zone," siger Magnus Holm Lykkested, der kørte varer ud for netsupermarkedet fra december til maj.
Rådet for Sikker Trafik: Gør som Arla
Rådet for Sikker Trafik opfordrer Nemlig.com til at efterligne firmaer som Arla og Carlsberg og lave en trafiksikkerhedspolitik.
"Hvis Nemlig.com får en politik, kan den være med til at mindske antallet af eventuelle ulykker. Desuden vil de selvstændige vognmænd kunne spare penge på blandt andet brændstof og reparationer, hvis de ændrer adfærd og kører mindre aggressivt. Men det er selvfølgelig et fælles ansvar," siger dokumentationschef Jesper Sølund.
LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffører kører kilometervis gratis
Nemlig.com har ingen chauffører ansat, men bruger selvstændige vognmænd, som risikerer en bøde på 500 kroner per kunde, hvis de kommer for sent eller for tidligt med varene.
LÆS OGSÅ: Kom 10 min. for tidligt på job: Daniel fik en bøde på 500 kr.
Avisen.dk har været med på flere køreture med selvstændige vognmænd, der bryder fartgrænserne for at nå frem til kunderne til tiden.
Ingen instrukser i trafiksikkerhed
Flere end ti chauffører og selvstændige vognmænd, der arbejder eller har arbejdet i Nemlig.com-uniform, fortæller uafhængigt af hinanden, at ruterne ikke tager hensyn til trafiksikkerheden.
"Vi kører råddent, fordi ruterne stresser os. Vi har så lidt tid til hver enkelt levering, at vi er nødt til at trykke speederen i bund mellem leveringerne. Jeg har selv fået to klip i kortet," siger en vognmand, der ønsker at være anonym af frygt for, at Nemlig.com annullerer hans kontrakt.
På en af de ruter, som Magnus Holm Lykkested kørte for Nemlig.com, havde han 11-12 minutter i snit per levering.
"Hvis du kører efter bogen, har du ikke en chance. Chaufførerne risikerer ikke bare at miste kørekortet og jobbet. De risikerer også at køre en uskyldig cyklist ned i farten," siger den 21-årige chauffør, som heldigvis kun lavede to skader på varebilen.
LÆS OGSÅ: Karim fik bødesmæk på 361.706 kr. af Nemlig.com
I dag bringer Magnus Holm Lykkested pakker ud for DHL.
"DHL underviser chauffører i trafiksikkerhed. Det gør Nemlig.com ikke. Jeg har aldrig hørt transportteamet sige: Kør forsigtigt," siger han.
900 ulykker med varebiler
Varebiler er ofte involveret i ulykker på de danske veje. I 2013 blev 17 dræbt i en varebil, mens 47 kom alvorligt til skade. Knap 900 varebiler var involveret i ulykker med skader på enten materiel eller personer samme år.
LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffører får bøder for at komme for sent
Ifølge Rådet for Sikker Trafik udgør varebiler en stor risiko i trafikken.
"Når der sker en ulykke, er de to væsentligste faktorer bilernes hastighed og vægt. Det er ikke sjovt at være en mini-bil, hvis modparten er en varebil med tungt læs. Derfor har varebiler et særligt ansvar i trafikken," siger Jesper Sølund.
Nemlig.com: Alle skal køre pænt
Den administrerende direktør i Nemlig.com afviser kritikken.
"Alle chauffører, som via vognmænd kører for Nemlig.com, skal naturligvis overholde færdselsreglerne ligesom alle andre. Vi får løbende feedback fra chaufførerne omkring trafikforhold, som vi indarbejder i ruterne, hvis vores ruteberegning skulle overse eksempelvis vejarbejde," skriver Stefan Plenge i et skriftligt svar til Avisen.dk.
Stefan Plenge ønsker dog ikke at svare på, om Nemlig.com vil lave en trafiksikkerhedspolitik i samarbejde med Rådet for Sikker Trafik.
Varebilers vægt og stive konstruktion betyder, at skaderne ofte er voldsomme, når de er indblandet i ulykker.
Antallet af alvorligt tilskadekomne og risikoen for dræbte er større ved ulykker, hvor varebiler er indblandet.
Føreren af en varebil har næsten tre gange så stor risiko for at blive dræbt eller alvorligt skadet sammenlignet med føreren af en personbil.
Kilde: Rådet for Sikker Trafik