Folketingskandidat for Socialdemokraterne Mattias Tesfaye er godt træt af, at forholdene ikke er i orden for de chauffører, der arbejder hos Nemlig.com.
"Det er røv-træls for at sige det ligeud. Jeg handler selv hos Nemlig.com, og det har været et godt koncept for en børnefamilie som min. Men nu må jeg i Kvickly igen."
Hvorfor?
"Jeg føler mig snydt. Chaufførerne kører i Nemlig.com-biler, og der står Nemlig.com på deres trøjer. Jeg troede, at de var ansatte, og at der ingen problemer var. Men nu viser det sig, at de arbejder for selvstændige vognmænd, og at tingene ikke foregår efter bogen."
LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffører må kører kilometervis gratis
"Ansæt chaufførerne, punktum"
Avisen.dk fortæller i dag om en række forhold for chaufførerne hos Nemlig.com, der ikke er i orden. Blandt andet får de ikke løn for al den tid de arbejder, og flere chauffører fortæller anonymt, hvordan de aflønnes med "en sort 50'er i timen."
Direktøren for Nemlig.com forsikrer dog, at han nu vil undersøge forholdene for chaufførerne og sørge for, at de aflønnes ordentligt.
Den administrerende direktør i Nemlig.com siger, at han nu vil skrive ind i kontrakterne, at de selvstændige vognmænd skal give deres chauffører en ordentlig løn. Er problemet så ikke løst?
"Det er meget simpelt. Hvis direktøren ønsker ordnede forhold, så ansætter han chaufførerne. Punktum. Han beder om problemer ved at hyre selvstændige vognmænd, men det gør han selvfølgelig, fordi det er billigere."
Hvad har du tænkt dig at gøre ved det, hvis du bliver valgt ind i Folketinget?
"Jeg er tilhænger af kædeansvar. Det kan medvirke til at rydde op. Det skal være sådan, at hvis en vognmand snyder i skat, så skal kravet kunne sendes direkte til Nemlig.com. Socialdemokratiet er ikke tilhænger af kædeansvar, men det er jeg. Det er nødvendigt."
LÆS OGSÅ: LO-boss: Jeg vil ikke handle hos Nemlig.com
En udsat branche
Også en anden socialdemokrat mener, at Nemlig.com-sagen kalder på kædeansvar, så firmaer, der hyrer underleverandører, kan stilles til ansvar.
"Det her er et glimrende eksempel på, hvor udsat transportbranchen er. Der sker den her forskydning, hvor selvstændige vognmænd kommer ind og kan dumpe lønnen. Politiske tiltag omkring sociale klausuler og kædeansvar vil kunne dæmme op for det," siger Camilla Schwalbe, konsulent i 3F og byrådspolitiker i Tårnby.
Personligt vil hun ikke selv klikke sig igennem net-supermarkedet lige nu.
"Min kæreste og jeg havde ellers overvejet at handle der, men nu vil jeg stemme nej med pengepungen, indtil forholdene er udbedret," siger Schwalbe.