Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Set i bakspejlet føles det som om brændstof altid var billigere, da man var barn. Denne antagelse viser sig også at være korrekt, men trækker man inflationen ud af tallene, så er det faktisk blevet billigere at være bilejer i 2017.
Dette kan i høj grad tilskrives, at bilfabrikanterne har forbedret bilernes brændstofforbrug væsentligt, og at man derfor kommer længere på literen i dag.
Næsten en fordobling af brændstofeffektiviteten
Opslagssiden www.tjekbil.dk har kigget nærmere på 100.000 biler og sammenlignet deres udvikling inden for brændstofeffektivitet. De 18 bilmærker inkluderet i analysen kørte i år 2000 12,8 km/l, et tal som næsten er fordoblet i 2017, hvor bilerne i gennemsnit kører 21,6 km/l. Det er en forbedring på 78%.
Kigger man nærmere på de enkelte mærker, så har BMW været gennem den største udvikling. Hvor den tyske bilgigant i år 2000 blot kørte 9,5 km/l - det laveste af de inkluderede bilmærker - så har tyskerne i 2017 nået et gennemsnit på 24,4 km/l. En forbedring på 156% og et effektivt forbrug, der kun overgås af tre andre bilproducenter.
Det mest brændstoføkonomiske bilmærke i 2017 er franske Peugeot, hvis modeller i gennemsnit kører 29,4 km/l. Dette er en forbedring på 128% og mere end en fordobling fra de 12,9 km/l, som deres biler kørte i år 2000.
Seat skiller sig lidt ud med en ganske snæver forbedring. I år 2000 var den spanske bilproducent faktisk den mest brændstoføkonomiske producent og kørte dengang 18 km/l. Men producenten har siden da tabt føringen og leverer i dag biler der kører 21,2 km/l, en smal forbedring på blot 18%.
Udover at tallene viser en forbedring af motoreffektiviteten, så afspejler de også et skift i samfundstendensen, hvor der i dag er mere efterspørgsel på miljøvenlige og brændstoføkonomiske biler. Dette skifte kan være særdeles udpræget hos dyrere producenter som f.eks. BMW og Mercedes, der er blevet tvunget til at imødekomme efterspørgslen ved at producere mere brændstoføkonomiske bilmodeller, hvilket kan forklare deres store procentvise forbedring.
Statistikken er baseret på et brændstofforbrug, som er fastsat af et uafhængigt prøvningslaboratorium i forbindelse med, at bilen er blevet typegodkendt af en national myndighed.
En mere effektiv fremtid i sigte
Mens brændstofeffektiviteten forbedres, så sker der også en stor indsats på at komme væk fra afhængigheden af fossile brændstoffer og finde fremtidens alternative brændstof.
I 2015 lykkedes det en gruppe studerende fra DTU at slå verdensrekorden i brændstofeffektivitet, da de kørte 665 km på en liter bioethanol. Spændende udvikling finder også sted inden for de såkaldte brintbiler, hvor Toyota i 2016 lancerede en masseproduceret brintbil.
Mange producenter arbejder på hybridbiler, som en overgangsløsning, der inkorporerer nye teknologier uden at være fuldkommen afhængig af dem. Et eksempel på dette kunne være Toyota, der har en lang række hybridbiler på markedet udstyret med elektrisk motor samt forbrændingsmotor.
Elbilen er nok det alternativ som i disse år tiltrækker sig mest opmærksomhed. De luksuriøse elbiler fra Tesla er efterhånden et ganske normalt syn på dansk asfalt. Et hurtigt opslag på www.bilhandel.dk viser dog, at brugtvognsmarkedet for elbiler i Danmark endnu er ganske småt, men mon ikke det vil tage til over de kommende år.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.