Politikernes idé om folkeskolen er meget langt fra virkeligheden, og den nye reform er et klart eksempel på en urealistisk tilgang til området.
Det mener Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening (DLF), som kalder fredagens skoleaftale mellem S, R, SF, DF og V for fyldt med "fluffy beskrivelser", der ikke har meget med hverdagen i klasselokalerne at gøre.
- Jeg tror, politikerne skal gøre sig helt klart, at et er, hvad de nu sidder og skriver ned i en aftale. Noget helt andet er, hvad det er muligt at realisere ude i klasselokalet. Det, synes jeg, er meget fraværende i politikernes udtalelser, siger han.
Han har endnu ikke læst aftaleteksten igennem, men kun set undervisningsordførerne og ministeren komme ud fra forhandlingslokalet med "hurra-ord" og løfter om et ambitiøst løft af folkeskolen.
Anders Bondo Christensen efterspørger konkret forskning, der viser, at politikerne har fat i den lange ende, når de for eksempel gør elevernes skoledag længere.
- Jeg har indtil nu ikke hørt noget, hvor jeg har tænkt, at der var et stærkt forskningsmæssigt belæg for det, siger han.
Der er faktisk ligefrem eksempler på det modsatte, lyder det fra lærerformanden, der peger på Japan som et eksempel på, at kvalitet i skolen er prioriteret over antallet af timer.
Her underviser lærerne ikke meget, men til gengæld er der stort fokus på at udfordre den enkelte elev, forklarer han.
En af de ting, reformen indebærer, er, at skolerne skal tilbyde eleverne lektiehjælp. Hvis ikke eleverne er interesserede, skal de tilbydes andre aktiviteter, men også her ryster DLF-formanden på hovedet.
- Når vi hører politikerne snakke om, at de elever, der ikke vil have lektiehjælp, kan komme på virksomhedsbesøg, tror jeg, alle lærere sidder og tænker: "Er I klar over, hvor meget forberedelse det kræver?"
- Hvis det virkelig skal give et fagligt udbytte, skal man have tilrettelagt det i undervisningen inden, så det bliver en del af et fagligt forløb, mener Anders Bondo.
/ritzau/