Både Dansk Industri og Dansk Erhverv roser den skoleaftale, som regeringen, Dansk Folkeparti og Venstre netop har indgået.
Og det i så høje toner, at DI håber, at aftalen kan få virkning allerede fra efteråret 2014, hvilket vil kræve, at De Konservative enten går med i aftalen eller ikke står på deres ret til at kræve, at aftalen først implementeres på den anden side af et folketingsvalg.
- Alt for mange unge forlader skolen uden grundlæggende forudsætninger, der gør dem i stand til at gennemføre en relevant uddannelse, der giver adgang til et job, siger administrerende direktør i DI Karsten Dybvad
- Nu skaber partierne nye og bedre rammer for den danske folkeskole. Men det haster. Reformen er så vigtig for Danmark, at vi håber, den kan træde i kraft hurtigst muligt - helst allerede efter sommerferien 2014, siger han.
Karsten Dybvad roser reformen for at sikre flere undervisningstimer og en større variation i undervisningen, som skal tilgodese behovene hos både de svage elever og de stærke elever.
Også Dansk Erhverv mener, at reformen vil styrke fagligheden og danske virksomheders konkurrencekraft. Dermed har De Konservative hverken opbakning fra de traditionelle venner i erhvervslivet eller fra Venstre, som man vil i regering med efter næste valg.
- Set med erhvervslivets øjne får vi med aftalen langt om længe det faglige løft af folkeskolen og dermed af fremtidens arbejdskraft, som vores virksomheder har sukket efter i mange år, siger Jannik Schack Linnemann, der er uddannelsespolitisk chef i Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv er i modsætning til De Konservatives formand, Lars Barfoed, ikke bange for at give børnene en lidt længere skoledag. Når det gælder antallet af undervisningstimer, ligger Danmark under OECD-gennemsnit, understreger Jannik Schack Linnemann.
- I dag taber vi op til hver femte elev i folkeskolen på gulvet. Det koster vækst og velfærd, fordi de ikke kan begå sig på arbejdsmarkedet efterfølgende, siger Jannik Schack Linnemann.
- Mere dansk, matematik, idræt og fremmedsprog er sammen med mulighed for faglig fordybelse for både bogligt stærke og praktisk begavede børn den rigtige vej at gå, siger han.
/ritzau/