Med et nyt design, rettet imod unge byboere, er forventningerne til indiske Tata Nano store, og sommerens salgstal har været rekordhøje, selv om der "kun" bliver solgt ca. 10.000 om måneden, skriver Indian Express.
En italiensk designet model 2012 ude og den er endnu bedre end de tidligere, siger firmaet selv. Der har været problemer med kvalitet tidligere. I sig selv er bilen ikke blevet et overvældende hit.
Frugal innovation
Tatas Nano omtales blandt flere eksempler på indisk frugal innovation, som opfindere og chefer i de gamle industrilande kunne lære noget af. Også Financial Times er ude med pointen om at frugalitet kunne være en vej for økonoisk vækst og nye ideer.
Samtidig er produktionen (se video) blevet et eksempel for andre at følge. Det kaldes frugal innovation. Altså med Indien som forbillede.
Kult på vej
Nano-bilen er ved at blive et kultfænomen i Indien, hvor der sågar netop er lanceret en produktserie af tilbehør af alt muligt fra kuglepenne, paraplyer, computermus, mode og hatte via Ebay India. Facebook-siden for bilen har 1,6 millioner venner.
Det var lidt af en vittighed, da Indiens superrige Ratan Tatta besluttede at bygge en simpel, billig og sikker mini-bil til erstatning for landets livsfarlige cykeltaxier og ophobning af mennesker på spinkle motorcykler. Prisen er omkring 10.000 kroner.
Den første nano rullede ud fra fabrikken i 2008, og de ruller stadig.