Et Mærsk-ejet transportfirma i El Salvador i Mellemamerika har udsat chauffører for ulovlige test med en løgnedetektor.
En af chaufførerne, der skulle køre med containere for Mærsk, fortæller til dagbladet Information, at hans arbejdsgiver satte ham under forhør, da hans lastbil var blevet røvet.
Han fik hverken krisehjælp eller fridag efter røveriet.
"Jeg blev ført til Mærsks kontor i Puerto Santo Tomás for at tage løgnedetektortesten," fortæller 37-årige Manuel Gonzalez til Information.
Her bliver han spurgt, om han har samarbejdet med røverne. Manuel Gonzalez bliver også spurgt, om han er homoseksuel.
"De stiller de samme spørgsmål igen og igen: Er du kriminel? Har du familiemedlemmer i kriminelle bander? Har du haft sex med en mand?," forklarer Manuel Gonzalez om episoden, der fandt sted i 2008.
En anden chauffør, der ligeledes kørte for det Mærsk-ejede selskab B.I.T., fortæller om en lignende oplevelse, da han skulle ansættes.
"Det er ekstremt ydmygende. De stiller det samme spørgsmål igen og igen. De spurgte, om jeg var kriminel. De spurgte også, om jeg havde voldtaget treårige piger. Det er Mærsk, der kræver testen, og hvis man ikke består, er der intet job," fortæller Salvador Tobias.
Gilberto Garcia fra Center for Arbejdsmarkedsstudier, CEAL, i El Salvador vurderer, at Mærsk bruger løgnedetektoren som led i en bevidst strategi:
"Mærsk har brugt løgnedetektoren mod deres ansatte i flere år. Det er en del af en strategi til at holde chaufførerne nede og undgå fagforeninger," siger Gilberto Garcia.
Fagbladet 3F er i besiddelse af en skjult optagelse, hvoraf det fremgår, at to ledende chefer fra Mærsk i Mellemamerika erkender, at selskabet står bag løgnedetektortest i tilfælde af røveri mod containere, og at det er Mærsk, der betaler for løgnedetektortesten. Ifølge de to chefer er testen dog frivillig. Det afviser både chauffører og eksperter.
Hos Mærsk erkender man i en årrække at have benyttet et sikkerhedsfirma i forbindelse med røverier, da politiet ikke har ressourcer til at efterforske forbrydelser til bunds, og Mærsk har betalt for, at der blandt andet blev foretaget løgnedetektortests af chauffører.
"Det er helt almindelig praksis for sikkerhedsfirmaer i Mellemamerika," siger Helene Regnell, der er Maersk Lines chef for socialt ansvar.
Hun kender dog intet til, at der skulle være blevet stillet ydmygende spørgsmål. Mærsk oplyser, at brugen af løgnedetektorer er blevet stoppet.