Konkurrencen mellem landets a-kasser er benhård.
Det kan aflæses direkte i udgifterne til reklamer, der er fordoblet de senere år.
A-kasserne anvendte 63 mio. kr. på markedsføring i 2009. Det er mere end dobbelt så meget som i 2003. Alene sidste år steg udgifter til reklamer med 26 procent i forhold til 2008.
Hertil skal lægges et ukendt antal millioner, som anvendes af nogle af de faglige organisationer, som samarbejder med de enkelte a-kasser. Det skriver Pensionsstyrelsen i et nyt notat.
Det er liberaliseringen af markedet for a-kasser, der har fået reklamebudgetterne til at eksplodere.
Siden 2002 har det været muligt at etablere tværfaglige a-kasser, der kan optage medlemmer fra alle fag. I dag er der 12 sådanne tværfaglige a-kasser.
ASE topper listen over a-kasser, der bruger flest penge på reklamer. Sidste år blev det til 17,8 millioner kroner. Det svarer til en udgift per medlem på 120 kr.
Marketingsdirektør i ASE, Mette Bossen, afviser dog, at det skulle være spild af medlemmernes penge. Tværtimod.
"Vi kan se, at hver gang, vi er på tv, så øger vi antallet af medlemmer. Og hvis vi tjener penge, så kører butikken bedre rundt, og dermed kan vi lave bedre priser til glæde for vores medlemmer," siger hun til DR Nyheder.