Økologiske æbler, kyllinger og mælk er ligesom andre øko-varer blevet populære. Flere og flere danskere vælger økologi, når de handler ind, og alene i år forventer man, at salget af økologiske varer stiger med 8-10 procent, skriver mx.dk.
Siden finanskrisens start i 2008 er salget af økologiske varer i Danmark steget med 62 procent, og når 2014 er slut, skal salgstallene opjusteres med yderligere 8-10 procent, vurderer Økologisk Landsforening på baggrund af meldinger fra landets store supermarkedskæder.
Økonomi og økologi
Henrik Hindborg, der er markedschef i Økologisk Landsforening vurderer, at salget af økologiske varer vil accelerere, fordi danskerne ser optimistisk på økonomien, og det giver overskud til at tænke på økologi, dyrevelfærd og bæredygtighed.
"Danskerne interesserer sig mere og mere for rene og sunde fødevarer uden rester af sprøjtegifte og en masse unødige tilsætningsstoffer," mener Henrik Hindborg.
Hos Coop ses det stigende salg af økologiske varer hos SuperBrugsen, som har haft rekordvækst i årets ni første måneder, hvor øko-salget er stedet med 11 procent. Samme tendes ses hos Dansk Supermarked, som Bilka, Føtex og Netto hører ind under.
I 2013 steg salget af økologiske fødevarer med seks procent til en samlet værdi på 5,8 milliarder kroner, men det forventes at stige endnu mere i 2014. I 2013 udgjorde økologiske fødevarer otte procent af danskernes fødevareforbrug.
Kilde: mx.dk.