På trods af at det irske flyselskab Ryanair for tre år siden trak sig ud af Danmark efter lang kamp med den danske fagbevægelse, fragter selskabet flere passagerer ind og ud af de danske lufthavne end nogensinde før.
En opgørelse fra Københavns Lufthavn viser, at Ryanair i 2017 fløj knap to millioner passagerer til og fra lufthavnen, der er Danmarks største.
Selskabet er dermed det tredjestørste i lufthavnen, kun overgået af SAS og Norwegian.
En lignende oversigt fra Billund Lufthavn viser, at Ryanair i de seneste tre år har indtaget en suveræn førsteplads på listen over flyselskaber i den jyske lufthavn.
Ifølge Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank og ekspert i flybranchen, skyldes Ryanairs succes, at de danske forbrugere vægter lave priser frem for alt andet, når de køber flyrejser.
- Ryanair har på meget kort tid fået en meget stærk position i Københavns Lufthavn, og det skyldes jo, at Ryanair tilbyder noget, som de danske rejsende rigtig godt kan lide – nemlig billige flyrejser, siger Jacob Pedersen til Avisen.dk.
- Selskabet havde aldrig kunne vokse på samme måde i København, hvis passagererne havde prioriteret arbejdsforhold eller komfort højest, tilføjer han.
Tredoblet siden farvel
I 2015, da Ryanair efter et nederlag i Arbejdsretten valgte at lukke sine baser i Danmark, lå passagertallet ifølge Københavns Lufthavn på lidt over 700.000 rejsende.
Dermed har selskabet oplevet en tredobling på blot tre år, og det har ifølge Jacob Pedersen tvunget traditionsrige flyselskaber som SAS og British Airways til at ændre voldsom kurs for at følge med det irske firma.
- De gamle hæderkronede selskaber har haltet bagefter Ryanair på stort set alle punkter, men nu lader det til, at mange af dem har fundet en model, hvor de kan tjene penge, selvom de sælger billetterne billigere end før, siger Jacob Pedersen.
LÆS OGSÅ: Trods modstand mod Ryanair-vilkår: Danskerne vælger flyrejser med pengepungen
Flyeksperten påpeger, at mange af selskaberne har været nødt til at lave voldsomme spareøvelser for at kunne følge med Ryanair.
Blandt andet har SAS flyttet en række af deres baser til Irland og Spanien for at kunne skrue ned for lønomkostningerne til kabinepersonale og piloter, hvilket har mødt kritik fra danske fagforeninger.
Presset trods succes
Hos Flyvebranchens Personale Union (FPU), der tidligere har ført en hård kamp for at få Ryanair til at tegne dansk overenskomst, mener man ikke, at man kunne gøre mere end man allerede har gjort.
- Vi stillede et krav til Ryanair om, at de skulle tegne danske overenskomst, hvis de ville have baser med personale i Danmark. Det ville de ikke, og så måtte de trække sig ud. Men vi er jo afhængige af, at de europæiske fagforeninger også stiller krav til Ryanair, og det ser det jo heldigvis ud til, at de gør nu, siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU til Avisen.dk.
LÆS OGSÅ: Ryanair-ansat om dårlige arbejdsvilkår: Hvad tror du, man får for 149 kr. per billet?
Næstformanden henviser til de strejkevarsler, som har ramt Ryanair, efter at selskabets piloter og kabinepersonale i en række europæiske lande har udtrykt utilfredshed over Ryanairs manglende vilje til at forhandle om bedre løn- og arbejdsvilkår for de ansatte.
Samtidig har selskabet indledt forhandlinger med blandt andet danske og irske fagforeninger.
Det ser Anders Mark Jensen som et tegn på, at Ryanair er pressede trods de høje passagertal.
- Jeg tror ikke, at Ryanair er tilfreds med at være nummer tre i Danmark, de vil være nummer et. Og det er jo også derfor, de forsøger at åbne baser her igen, selvom de så må acceptere, at de skal indgå overenskomst med os og betale en dyrere regning, siger Anders Mark Jensen.
Hos Ryanair ser man dog lyst på fremtiden.
- Vi er glade for vores 19 sommerruter I København Lufthavn og 13 sommerruter i Billund Lufthavn i år, og vi ser frem til at tilbyde vores danske kunder endnu flere lave priser og et endnu større udvalg af ruter i fremtiden, siger Chris Lundshøj, salgs og marketingansvarlig for Ryanair i Norden.