"Klaphatte" og "en flok amatører på selvmordkurs."
Enhedslisten var skarp i replikken, da regeringen i sidste uge droppede betalingsringen og i stedet fandt en milliard kroner til bedre og billigere offentlig transport.
Og nu er partiet igen blevet sat i venteposition, indtil videre er forhandlingerne om, hvordan de mange penge skal fordeles nemlig ikke for alvor kommet igang.
"Vi har endnu ikke hørt noget," erklærer trafikordfører Henning Hyllested.
Samme melding kommer fra Dansk Folkeparti, som i sidste uge erklærede sig klar til at indgå i forhandlinger.
De Radikale forklarer, at stilstanden har en forklaring.
Bag de lukkede døre i Finans- og Transportministeriet foregår nemlig sondringer mellem toppen af regeringen og spidserne i Enhedslisten og Dansk Folkeparti, som endnu ikke er nået ned på ordførerniveau.
"Lige nu er man ved at finde ud af, hvor Dansk Folkeparti egentlig står," påpeger Andres Steenberg, der bider mærke i, at DF's finansordfører og Pia Kjærsgaards nære betroede, Kristian Thulesen Dahl, forleden var på banen.
Enhedslisten og Dansk Folkeparti forventer, at de senere på ugen bliver indkaldt til forhandlinger.
DF holder kortene tæt til kroppen om, hvad deres ønsker måtte være. Imens gentager Hyllested Enhedslistens to krav, som man også præsenterede før weekenden.
For det første mener partiet, at de 800 mio. kroner, som regeringen allerede har afsat til at bygge en betalingsring, skal indgå i forhandlingerne.
For det andet vil partiet åbne for, at højere parkeringsafgifter skal spytte i kassen til billigere billetter.
Det var ikke mandag formiddag muligt at få transportminister Henrik Dam Kristensen i tale. Af hans kalender fremgår dog, at han holder "møder i Jylland med Hanstholm Havn, Hirtshals Havn samt tilhørende kommuner".