Test: VW Golf 8 Et ikon siden 1974

Biler
Ikke de store forandringer udenpå, men indvendigt er det en helt ny bil. (Foto: Per Kuskner)

Volkswagen er på gaden med deres 8. generation af en af verdens mest solgte biler.

VW Golf er den eneste bil i verden, som har lagt navn til en hel klasse. Der er ikke noget, som hedder Fiesta-klassen, Taunus-klassen eller Corolla-klassen, så vidt jeg ved. Men Golf-klassen blev skabt, da et økonomisk hårdt presset VW opfandt miraklet: den første Golf – og det var tilbage i 1974.

Den blev en succes med det samme, for nu kunne man få en velkørende og yderst rummelig bil i en lille størrelse, som på én gang både var smart for skolelæreren, sælgeren eller sågar toplederen at køre i.

Avisen.dk fik fingrene i og foden på speederen i den nyeste ottende generation, og der er store forandringer – om end diskrete, da man ikke skal skræmme den trofaste køberskare væk ved at blive for spraglet. Således er der kun få ydre kendetegn, som adskiller den fra sidste generation. Heriblandt nye fladere forlygter (som har LED som standard i alle modeller) og småting såsom vingepaneler i den forreste kofanger.

 

Den er blevet større med årene, men stadig forholdsvis kompakt. Lillesøster Polo er kun lidt mindre end Golfen i dag. Foto: Per Kuskner

Nå ja, så er det også slut med de tre velkendte udstyrsvarianter, vi har kendt i årtier. Trendline, Comfortline og Highline er en saga blot. Nu hedder den Golf (som mest skrabede variant – altså en Golf Golf), Life og Style. Vores testbil var en Style med 150 hk. og sublimt og meget smidigt 7-trins DSG-gear. Den har mild-hybrid teknik (derfor bogstavet "E" i modelbetegnelsen), som gør, at der ingen tøven er, men den springer frem ved det mindste tryk på speederen. Og gearvælgeren er en lille tap på midterkonsollen, som ryger automatisk i ”P”, når man slukker motoren. Den lille gearvælger giver så igen god aflægge-plads i selvsamme midterkonsol.

Golf 8 kører ofte på to cylindre (ud af de fire i testmodellen) for at spare på brændstoffet, da det kun er ved høj fart og acceleration, at der i virkeligheden er brug for alle fire. Det betyder dog ikke en halvering af brændstofforbruget, men det hjælper på det.

En ny verden indeni

Hvis der ikke er sket så meget udenpå, ja – så er det en ganske ny og fagre verden indeni. Den er nemlig blevet fuld-digitaliseret med en 10" skærm, hvorfra de fleste funktioner kan foretages. Måske også for mange funktioner, for en lille volumenknap til radioen eksempelvis havde nu været meget rart, så det tager faktisk lidt tid at vænne sig til de mange digitale funktioner, som styres via touch, som man kender det fra sin iPhone.

Der er dog stadig "rigtige" touch-knapper i rattet til bl.a. visning af front-display, adaptiv fartpilot m.m.

Velkommen til den nye digitale Golf-verden. Foto: Per Kuskner

Golfen er et behageligt og velkendt bekendtskab på vejen, hvor man stadig sidder ”nede”, da det er en lav bil i modsætning til dens fætter, crossoveren T-Roc, men det er dejligt af og til at sætte sig ned i en bil og ikke op. Pladsen bagtil er fremragende, og passagererne bagi har sædevarme (ekstraudstyr), USB-stik til telefonerne, separate luftdyser, god fralægge-plads og frem for alt store vinduer. Ikke nogle smarte og skrånende coupélinjer her, som tager udsynet.

Bagagerummet er uændret stort på 380 liter og rummer en fleksibel bund, der giver god brugsværdi i hverdagen. I det hele taget er den nyeste generation spækket med gode løsninger og masser af standardudstyr. I hvert fald i udstyrsmodellerne Life og Style, hvorfor man nok vil vælge at opgradere til netop disse, da basismodellen bliver lige lovlig skrabet.

Standardudstyret i Life og Style er bl.a. adaptiv fartpilot, navigationsanlæg, p-sensor, Apple CarPlay, LED-lys både for og bag, fuld opkobling til nettet og app-styret overvågning.

Less is more: Golf 8's lille gear-tap er alt, man behøver. Foto: Per Kuskner

Modellerne du kan vælge mellem

1,0 TSI 110 hk med 6-trins manuelt gear til 244.995 kr.

1,5 TSI 130 hk med 6-trins manuelt gear og Life-udstyr (bl.a. alu, navi, digital instrumentering, p-sensor, klima og induktionsopladning af telefon) til 278.996 kr.

1,5 TSI 150 hk med 6-trins manuelt gear og Style-udstyr (bl.a. LED-lygter, ergonomisk førersæde og køassistent) til 317.995 kr.

1,5 eTSI 150 hk mild hybrid med DSG og Style-udstyr til 342.995 kr. (testmodellen)

2,0 TDI 115 hk med 6-trins manuelt gear og Life-udstyr til 286.995 kr.

Grøn Golf: Selv om vores Golf hverken var elektrisk eller plug-in, så kører den snildt 22-24 km/l. Foto: Per Kuskner

Hvorfor

Fordi du gerne vil have en sikker og pålidelig bil, som har sat standarden i 46 år i en klasse, den selv har opfundet.

Hvorfor ikke

Fordi du synes udvalget af motorer er for bovlamt og venter på både GTI og R-modellerne.

Sjove Golf-facts

* Døgnet rundt sælges en ny Golf hvert 41. sekund.

* 35 mio. styks er det blevet til og dermed er den – kun overgået af Toyota Corolla – verdens mest solgte bilmodel.

* Den afløste Boblen – i Tyskland i hvert fald – for VW Boblen blev ved med at blive produceret bare i andre lande, bl.a. Brasilien. I 2003 stoppede produktionen så til sidst.

* Joseph Ratzinger fik sig et nyt job i 2005 og solgte sin Golf for $20.000 til en student, som fik lidt af et chok, da han kiggede registreringspapirerne igennem. Den tidligere ejer var nu blevet til pave Benedict XVI, så den entreprenante unge mand satte straks bilen til salg for $248.000. Der var dog ingen – heller ikke ultra-troende katolikker – som bed på den, så han måtte nøjes med at få $28.000 for den efter et par år på markedet.