Rejseselskabet Spies droppede allerede bookninger hos det nu konkursramte Cimber Sterling for fire uger siden.
Det siger Spies's direktør, Jan Vendelbo.
- Det var de lidt usikre forhold omkring selskabet, der gjorde, at vi faktisk for fire uger siden stoppede med at sælge billetter til Cimber Sterling, siger Jan Vendelbo.
Spies har nu travlt med at finde nye flysæder til 1100 feriegæster, der allerede var booket ind på Cimber Sterling fra nu af og frem over sommermånederne, hvor rejserne i stor stil går til Barcelona, Rom og Malaga.
De gæster, der kun har købt selve flyrejsen hos Spies, bliver hjulpet.
- Det kommer til at koste millionbeløb, men Spies ønsker at skabe tryghed for de danskere, der køber rejser hos en seriøs rejsearrangør, siger Jan Vendelbo.
Også hos selskabet Bravo Tours er der travlhed med at finde nye flysæder som kompensation for det konkursramte Cimber.
- Vi har cirka 180 gæster om ugen, der skal afsted, og vi booker hos andre flyselskaber, blandt andet vores eget Primera Air fra Billund og København, siger direktør i Bravo Tours Peder Hornshøj.
Cimbers konkurs viser, at der er fordel ved at købe en færdig charterrejse, mener Hornshøj.
- De danskere, der selv har købt billet hos Cimber, mister sine penge, medmindre de har købt en forsikring mod konkurs, siger Peder Hornshøj.
Rejseselskabet Apollo er ikke berørt af konkursen i Cimber Sterling, fordi selskabet hovedsageligt benytter sig af SAS. Men der er enkelte individuelle kunder, som skulle have fløjet med Cimber på en af strækningerne i flyrejsen.
- Vi har på nuværende tidspunkt været i kontakt med alle og fundet alternative løsninger, så alle kommer afsted og hjem, som de skal, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.