Norden har en lang tradition for skovbørnehaver, udeliv, skovskole - og at børn gerne må klatre i træer og få våde støvler.
Men fire ud af fem forældre ville ønske, at de tilbragte endnu mere tid i naturen med børnene. Og knap 60 procent mener, at børnene bruger for meget tid foran skærmen. Det viser tal fra Friluftsrådet.
- Men man skal ikke fortvivle, hvis man som forælder føler sig fremmed fra naturen. Det vigtigste er, at man kaster sig ud i det, og så skal både børnene og kompetencerne nok følge med, siger Theresa Schilhab.
Hun er neurobiolog, der er doktor i pædagogik og ph.d. ved Aarhus Universitet.
Lige nu forsker hun i, hvordan teknologien kan være med til at understøtte børns oplevelse af naturen.
Og konklusionen er klar: Børn og børnebørn behøver ikke at tvinges skrigende væk fra tabletten og ned i flyverdragten.
Det er ikke enten eller.
- Teknologien kan endda løfte oplevelsen hos dem, som ikke er så naturvante, fordi man kan google fugle, svampe eller slå op, hvilke træer de nedfaldne blade kommer fra, siger Theresa Schilhab.
Prøv en billesafari, hvor I finder kryb og kravl.
Undervejs kan I slå op, hvilke biller I finder.
- Som forælder skal man ikke være så bange for at komme til kort. Omfavn, at du også lærer nyt. Og gør det til et fælles projekt, siger Theresa Schilhab.
Det samme gælder, hvis det regner eller én får våde støvler.
Flere forælder angiver nemlig selv som en barriere, at de ikke ved, hvad de skal gøre, hvis barnet skal tisse eller får våde strømper.
- Vi har sågar haft forældre, som angiver det som en barriere, at de ikke selv har varme støvler eller regntøj. Det handler jo om forberedelse og vaner. Og vaner kan godt ændres, siger Theresa Schilhab.
I kan også bruge efteråret på en fototur.
Det kan forstærke den sanselige oplevelse undervejs.
- Og når man kommer hjem, kan man gense billederne som en fælles oplevelse, siger Theresa Schilhab.
Husk også at børn er børn
Voksne kan tænke naturen som fredfyldt og meditativ.
Sådan bruger børn ikke naturen, siger Ulrika Stigsdotter, der er professor i landskabsarkitektur og leder af forskergruppen for natur, sundhed og design på Københavns Universitet.
- For langt de fleste børn vil naturen opfordre til leg og bevægelse. Og hvis der er en bakke, så er det næsten sikkert, at børnene drøner op og ned af den, siger hun.
Så lad ungerne tumle, og genopdag dit indre legebarn.
Det kunne være gennem geocaching, hvor familien via en app går på skattejagt.
- Det er endnu en ting, naturen kan: stimulere til socialt samvær i familien, siger Ulrika Stigsdotter.
Hvis du forventer, at det bliver vådt, koldt og uoverskueligt, opsnapper børnene lynhurtigt stemningen.
Og selv gode forventninger kan blive en hæmsko, hvis de ikke matcher virkeligheden.
- Vores oplevelse af naturen er individuel. Men der skal helst være overensstemmelse mellem forventning og realitet, hvis det skal føles rart og afslappende, siger Ulrika Stigsdotter.
/ritzau fokus/
Af Cecilie Lyngberg, Ritzau FOKUS