Både blandt hospitalspersonale og patienter har der været massiv vrede og frustration over den nye digitale Sundhedsplatform, der er indført på flere hospitaler i hovedstadsområdet.
Politikerne burde være deres ansvar bevidst og skrotte den udskældte portal, der har fået ventetiderne til at stige, og lægerne til at tage sig til hovederne. Det sagde den folkekære skuespiller Ghita Nørby for nyligt til Avisen.dk.
Men det er Regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S), slet ikke enig i. Hun er en af de politikere, der er ansvarlige for sundhedsplatformen.
- Vi kan ikke gå tilbage, for de systemer, vi havde før, spillede ikke godt nok sammen, og det ville betyde, at hele overblikket over patientforløb ville gå tabt, siger hun til Avisen.dk.
Ulovlig lang ventetid
Sundhedsplatformen erstatter godt 30 forskellige systemer på hospitalerne i landets største region. Ifølge Regionsrådsformanden led både medarbejderne og patienterne under, at der var så mange forskelligartede it-systemer, der ikke hang sammen.
Men udskiftningen har voldt store problemer på hospitalsgangene. I 39 tilfælde har hospitaler for eksempel brudt loven om maksimal ventetid for patienter.
Ghita Nørby fortalte i interviewet med Avisen.dk, at hun selv har gode venner, der har oplevet svigt på grund af Sundhedsportalen.
- Lægerne græder, og patienterne dør. Jeg ser højt begavede kræftlæger, fødselslæger og professorer gå, fordi de ikke kan klare mere på grund af Sundhedsportalen. De fortæller, at de ikke kan passe deres patienter. Ingen politikere reagerer på det, sagde Ghita Nørby.
Der var også utilfredshed før
Men patienterne bliver ikke svigtet, forsikrer Sophie Hæstorp Andersen. Hun mener tværtimod, at de har stor gavn af det nye it-system:
- Vi har netop sikret, at i fremtiden vil din journal altid været opdateret, og vi kan sikre, at oplysningerne om dig som patient altid er tilgængelig også på et andet hospital, end der hvor du startede din behandling. Det er et kæmpe spring fremad for patientsikkerheden.
Når man spørger Sophie Hæstorp Andersen, om sundhedspersonalet er blevet svigtet, svarer hun blandt andet, at der også var udfordringer tidligere.
- Når man ser på, hvad de kom fra, så havde vi et sundhedspersonale, der faktisk råbte op i medierne om, at deres hverdag gik med en lang række systemer, som ikke spillede sammen, og som ikke gav overblik over patientens forløb. I dag har vi et rigtig stort samlet system, men så er der kommet andre problemer, vi skal have løst, siger hun.
Regionsrådsformanden understreger, at hun i hele forløbet har vægtet højt at komme ud at snakke med personale og patienter om, hvad de møder i hverdagene.
Blev forberedt i USA
Det undrer Ghita Nørby, hvorfor politikerne ikke erkender, at de har taget fejl og reagerer på det, fortalte hun til Avisen.dk.
Men ifølge Sophie Hæstorp Andersen er der blevet handlet på de bump, man er stødt på. Hun fremhæver blandt andet, at to udvalg i regionen har fulgt og stadig følger hele udrulningen af Sundhedsplatformen.
Har I haft svært ved at erkende de problemer, som platformen har medført?
- Jeg har ikke haft svært ved at erkende, at det er et kæmpe stykke arbejde. Jeg forberedte mig ved at tage til USA for at besøge en hospitalskæde, der var gået i gang med at få det her system et år før os for at blive klogere på, hvilke problemer vi ville løbe ind i, pointerer hun.
Tager tid
Forventningerne til det nye it-system var store, da Region Hovedstaden i december 2013 tegnede kontrakt med det amerikanske firma Epic.
Vurderingen lød, at regionen årligt kommer til at spare 575-910 millioner kroner, når platformen er fuldt indført på hospitalerne.
Ifølge Sophie Hæstorp Andersen er det alt for tidligt at sige, om Sundhedsplatformen var et forkert valg:
- Det er mere rigtigt at sige, at vi har valgt et meget stort og meget omfattende system. Man bliver nødt til at være mere tålmodig, når der er tale om ét af danmarkshistoriens største udskiftninger af et it-system