Cimber Sterlings chokerende konkursmelding skaber bekymring for flybranchens fremtid i Danmark.
Konkursen åbner nemlig døren for at lavprisselskaber uden danske overenskomster kan overtage de ruter, som selskabet efterlader.
- Cimber Sterling var et overenskomstdækket selskab med gode forhold for medarbejderne. Og vi er bekymrede for, hvem der så skal ind og udfylde den plads, siger næstformand i Danish Cabin Crew (DCC), Anders Mark Jensen.
Selskaber som Ryan Air, Norwegian og Primera Air har tidligere været kritiseret for at ansætte kabinepersonale og piloter gennem proformaselskaber og -lande, så de undgår udgifter til blandt pension, løn under sygdom og ferie. Og samtidig kan de ansatte blive fyret med dags varsel.
Hos DCC er man urolig for, at luftfartselskaberne nu kommer til at konkurrere endnu mere på ringere arbejdsforhold.
- Vi er kede af det og berørte på vores medlemmers vegne. Og så er vi bekymrede for branchen på sigt. Cimber Sterling var et godt selskab og medarbejderne var rigtig glade for at være der, siger Anders Mark Jensen.
Hos Danmarks største fagforbund 3F, følger man spændt med i situationen omkring Cimber Sterling.
Her er meldingen fra formanden for 3F Kastrup, Henrik Bay Clausen, at omkring 100 medlemmer, der beskæftiger sig med servicefunktioner som for eksempelvis bagagehåndtering, er direkte berørte af konkursen. Men foreløbig har man dog "is i maven".
- Man kan godt forestille sig, at enkelte af flyvninger fortsætter, fordi det er til fordel for folk, der har penge til gode. Men derudover så sker det her på et tidspunkt, hvor flytrafikken er i stigning, så man kunne forestille sig, at vi kan sikre folk i det store hele, mens andre kan komme på uddannelse, så vi kan holde på dem, siger han.