OVERBLIK: Facebook-indlæg fra russere blev set af millioner

Google, Facebook og Twitter er indkaldt til høringer i Kongressen. Her ses Mark Warner (th), næstformand for Senatets efterretningsudvalg, som onsdag får mulighed for at udspørge selskaberne om deres kendskab til russisk indblanding i det amerikanske præsidentvalg. (Foto: Foto: Drew Angerer/arkiv/AFP)

Google, Twitter og Facebook udspørges i Kongressen om russiske forsøg på at påvirke præsidentvalget.

Påstanden om forsøg fra russisk side på at påvirke de amerikanske vælgere op til og efter præsidentvalget i 2016 bestyrkes af oplysninger fra Google, Facebook og Twitter.

Selskaberne ejer nogle af verdens mest udbredte sociale medier.

Tirsdag deltog repræsentanter for de tre selskaber i en høring i Senatet. Onsdag stiller de op til to nye høringer i Kongressen.

Det her er kommet frem fra selskaberne selv og i medier:

* Facebook:

- At i perioden fra juni 2015 til august 2017 blev der fra 120 falske konti med tilknytning til Rusland lagt 80.000 indlæg ud på det sociale medie. De fleste handlede om omstridte sociale og politiske budskaber som eksempelvis våbenrettigheder.

- Indlæggene blev modtaget direkte af 29 millioner Facebook-brugere i USA, men kan gennem deling, følgere og synes-godt-om-funktionen have haft et publikum på 126 millioner.

- De 120 konti er siden lukket af Facebook.

- Desuden er 170 Instagram-konti blevet slettet. Fra disse var der afsendt 120.000 indlæg. Typisk med markante politiske budskaber.

- I september afslørede Facebook, som ejer Instagram, at et firma i Rusland købte annoncer for samlet 100.000 dollar. Angiveligt med det formål at sprede radikale budskaber om kontroversielle politiske emner. Blandt andet immigration.

- Næsten ti millioner amerikanere så ifølge Facebook annoncerne, der dukkede op mellem juni 2015 og maj 2017.

* Twitter:

- Har sporet næsten 2800 konti tilbage til Rusland. Fra disse konti blev der udsendt 131.000 tweets fra september til november sidste år, da valgkampen kulminerede.

- De mange konti er angiveligt blevet sporet til at være oprettet af det russiske firma Internet Research Agency (IRA), der ifølge medierapporter er berygtet for at føre påvirkningskampagner på vegne af Ruslands regering.

- I oktober forbød Twitter desuden to russiske medieselskaber, Sputnik og Russia Today, at købe annoncer på grund af mistanke om, at de havde blandet sig i det amerikanske valg.

* Google:

- Har fundet beviser på "begrænset" misbrug fra IRA's side. Fra to konti blev der under valgkampen købt reklamer for 4700 dollar til Googles platform.

- Desuden menes russiske agenter at have stået bag 18 YouTube-kanaler, hvorpå der blev vist 1108 videoer på sammenlagt 43 timer. 309.000 klikkede ind på videoerne mellem juni 2015 og november 2016.

Kilder: AP, Reuters, euronews.com.

/ritzau/