Administration 

Ny rapport: Lavpris-piloter filer på flysikkerheden

Det har nok en eller anden virkning, når man som Ryanair presser sit personale og sine fly til det yderste for at få overskud i en virksomhed, hvor flybilletterne er meget billige, siger Søren Kaj Andersen til Avisen.dk. (Foto: Colourbox)

En ny, stor undersøgelse slår nu fast, at mange ikke-fastansatte piloter, der arbejder for lavprisselskaber som Ryanair og Norwegian, har svært ved at gøre op med arbejdsgiverens ordrer, selv om piloterne kan gøre indsigelser med flysikkerhed som begrundelse. Nogle frygter for deres professionelle karriere, lyder det.

Piloter, der ikke er fastansatte og flyver for lavprisselskaber som Ryanair, Norwegian og Air Berlin, kan ikke altid sige fra over for arbejdsgiverens direkte instruks, selv om de kan argumenterer for, at flysikkerheden er i fare.

Det viser en helt ny, omfattende undersøgelse, der er udarbejdet på baggrund af spørgeskemasvar fra 6.633 anonyme, europæiske piloter. Rapporten fra universitetet i belgiske Gent udkommer torsdag og afdækker omfanget og konsekvenserne af atypiske ansættelsesforhold i europæisk luftfart.

LÆS OGSÅ: Ryanair-ansat: 10.000 kr om måneden og ingen ferie

Arbejdsgiveren bestemmer

16 procent af alle europæiske piloter er således ikke direkte ansat af det selskab, de flyver for. Af dem er 46,6 procent ”stærkt” eller ”overvejende” uenige i udsagnet: ”Jeg kan ændre luftfartsselskabets instrukser, hvis jeg for eksempel gør indsigelser baseret på flysikkerheden, mit ansvar eller sundhed og sikkerhed”. I stedet svarer langt de fleste, at det er arbejdsgiveren, der bestemmer i sådanne tilfælde.

Mere end 80 procent af samme gruppe arbejder for et lavprisselskab. Her er halvdelen af piloterne generelt atypisk ansat. Det betyder ifølge undersøgelsen, at de eksempelvis tager det arbejde, de kan få gennem vikarbureauer, er selvstændige eller arbejder på såkaldte nul-time-kontrakter, der ikke garanterer arbejde, men omvendt presser piloten til at acceptere arbejde, hvor og når som helst arbejdsgiveren dikterer det.

LÆS OGSÅ: Huskekage til Ryanair: Mc Donald's måtte tegne overenskomst

Frygter for karriere

Piloterne, der var uenige i udsagnet, er efterfølgende blevet spurgt, om de sommetider kan være tilbøjelige til at undgå diskussionen med arbejdsgiveren, fordi de frygter, at det kan have negative konsekvenser for deres professionelle karriere. 64,3 procent svarer ja.

I undersøgelsen forklarer en af de anonyme piloter, hvorfor han frygter for flysikkerheden og føler sig presset af deres arbejdsgivere.

”Ud over den sociale virkning, så rammer det også sikkerheden. Selskabet siger: ”Nå, du vil gerne fortsætte med at arbejde for os, men ser du, du var jo syg to gange sidste år, og du modsatte dig en afgang med tekniske afvigelser en enkelt gang, og vi har også kigget på dit brændstofforbrug…," skriver han.

 

Emmanuel Jahan, chef for European Sectoral Social Dialogue for Civil Aviation, der har støttet undersøgelsen, konkluderer, at de europæiske piloter i undersøgelsen er bekymrede for deres arbejdsforhold. Det belaster flypersonalet, siger han i en pressemeddelelse.

Også den europæiske pilotforening (ECA) har noteret sig, at de atypiske ansættelsesforhold kan have konsekvenser for flysikkerheden.

- Normalisering af arbejdsforhold i luftfart handler om mere end bare social sikkerhed og skatter. Det vækker også seriøs bekymring for sikkerheden i branchen, skriver ECA.

Unge rammes

Det er særligt de unge piloter mellem 20 og 30 år, der arbejder under atypiske ansættelsesforhold. Ifølge undersøgelsen er de nyuddannede piloter "ekstremt ringe stillet," på arbejdsmarkedet og en overvejende del arbejder for lavprisselskaber. De slæber rundt på en stor gæld fra studiet, men bliver i nogle tilfælde nødt til at indordne sig under "betale for at flyve-ordninger".

De bliver altså nødt til at betale for at få lov til at flyve, for at optjene nok timer i luften, så de kan avancere yderligere. Det kritiserer undersøgelsens forfattere med professor i europæisk sociallovgivning, Doktor Yves Jorens, i spidsen. Forfatterne foreslår derfor, at EU fremover skal finansiere pilotuddannelserne.

- Omfanget af den gæld, som de unge bærer rundt på, sætter dem ofte i en så svag position, at det kombineret med en "mala fide"-ledelsesstil (bad faith eller ond tro, red), har indflydelse på sikkerhedsforanstaltningerne, skriver de.

For stor fokus på omkostninger

En tragisk flyulykke fra 2010 har tidligere diskuteret, hvordan hårdt pres fra overordnede kan have frygtelige konsekvenser for piloter. Kaptajnen på det fly, der styrtede ned i Rusland med blandt andet den polske præsident ombord, var angiveligt blevet presset til at lande i dårlige vejrforhold. En udskrift fra flyets sorte boks viste ifølge polsk tv, at piloten sagde: ”Hvis ikke han lander, slår han mig ihjel.” Det fremgår dog ikke, hvem ”han” er.

Den afdøde præsident tvang i 2008 en anden pilot til at lande et fly i Georgiens hovedstad, Tbilisi, selv om vejrforholdene var dårlige. Piloten afviste og landede i Aserbajdsjan.

LÆS OGSÅ: Joachim B. om Ryanair-løn: Hvad kommer det os ved?

Den nye undersøgelse, der er delvist finansieret af EU, slår fast, at det største problem i forhold til flysikkerhed, er, at nogle ledelsesstile i branchen generelt har ”for stor fokus på at minimere omkostninger, ligegyldigt hvad konsekvenserne måtte være”. Og det stemmer ikke overens med gældende regler om hviletid og sikkerhed, skriver undersøgelsens forfattere.

"Skal løses hurtigst muligt"

- En forretningsmodel som sigter efter eller resulterer i, (…) at personalet er bange for at fortælle om sikkerhedsforhold (…), er uforenelig med sådanne sikkerhedsbestemmelser. Dermed er effektiv monitorering af, om disse bestemmelser bliver overholdt en foranstaltning til at bekæmpe (…) potentielt farlige situationer, skriver forfatterne.

LÆS OGSÅ: Reklamechef: Ryanair er en gave til fagbevægelsen

De konkluderer også, at ”dette problem hurtigst muligt skal løses.”

Ryanair er det flyselskab, som flest piloter i undersøgelsen oplyser, de arbejder for. Syv ud af ti Ryanair-piloter fortæller, at de ikke er fastansatte, og samtidig er Ryanair det selskab i undersøgelsen, hvor flest piloter arbejder på nul-time-kontrakter. Det irske lavprisselskab, der til marts åbner flyvninger til og fra Københavns Lufthavn, er kendt for at tilbyde lave lønninger og barske ansættelsesvilkår til deres ansatte og har hidtil afvist at forhandle overenskomst med den danske fagbevægelse. LO modsvar har været at slæbe selskabet i Arbejdsretten.

LÆS OGSÅ: LO slæber Ryanair i retten

"Ryanair presser flåden"

Arbejdsmarkedsforsker og leder af Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Orgnisationsstudier (FAOS) ved Københavns Universitet, lektor Søren Kaj Andersen, ved ikke, om sikkerheden er bedre eller værre hos lavprisselskabet Ryanair sammenlignet med andre selskaber.

LÆS OGSÅ: Ryanair truet af blokade i Danmark

- Men det har nok en eller anden virkning, når man som Ryanair presser sit personale og sine fly til det yderste for at få overskud i en virksomhed, hvor flybilletterne er meget billige, siger Søren Kaj Andersen til Avisen.dk.

Han har indtryk af, at Ryanair "går meget aggressivt" til værks, når det gælder om at holde udgifterne nede til stewardesser, piloter og andre. Det samme gælder selskabets mere end 300 fly.

- Ryanair presser også sin flyflåde forstået på den måde, at deres fly vist nok kun må være omkring 20 minutter på jorden, før de skal være oppe igen, siger Søren Kaj Andersen.

LÆS OGSÅ: Ryanair: I er vel ikke så dumme at sige nej til job?

I en rapport fra 2014 slår Trafikstyrelsen fast, at der på nuværende tidspunkt ikke er nogle indikationer på, at de luftfartsselskaber, der anvender fleksible bemandings- og ansættelsesordninger, som for eksempel Ryanair, har et lavere sikkerhedsniveau end andre luftfartsselskaber.

Frygter, at det påvirker sikkerhed

Men samme rapport konkluderer dog også, at de nuværende sikkerhedsregler blev lavet i en tid, hvor ansættelsesforholdene var ganske anderledes, og derfor kan man ”befrygte, at beskæftigelsesforhold som anført ovenfor med hyppige udskiftninger af personale vil kunne påvirke virksomhedskulturen i relation til sikkerhed.”

LÆS OGSÅ: Forsker: Ryanair ved ikke hvad de er oppe imod

Undersøgelsen af de atypiske ansættelsesforhold i europæisk luftfart har generelt vist sig at være så alarmerende for forfatterne bag, at de nu opfordrer ”alle interessenter til at reagere på denne klare advarsel”.

Må ikke ende som søfarten

- Erfaringerne fra den maritime sektor – farlige sikkerhedsproblemer, skatteproblemer og social dumping – må ikke gentages i luftfartsindustrien. I denne henseende er klokken allerede mange minutter over midnat.

LÆS OGSÅ: Socialdemokrat: Tænk dig om, før du køber Ryanair-billet

- Flyselskabernes og de ansattes bekymringer skal tages seriøst. Både i forhold til spørgsmål om fair konkurrence og arbejdsrettigheder, og så skal der sidst, men absolut ikke mindst tages hensyn til de helt klare bekymringer om sikkerhedsproblemerne, konkluderer undersøgelsens forfattere.

"Bullshit"

Personaledirektør Eddie Wilson fra Ryanair har ikke haft lejlighed til at se rapporten fra Gent Universitet. Men han tror ganske enkelt ikke på, at piloter filer på sikkerheden, fordi de har svært ved at sige nej til arbejdsgivere, der forsøger at presse dem til at flyve trods mulige farer.

- Jeg har aldrig før hørt sådan en omgang vanvittig bullshit (vrøvl, red.) Der er ingen i Ryanair eller i andre flyselskabers hovedkvarterer, der beordrer piloter i flyene til at gøre andet end det, de skal ifølge deres licens til at flyve, siger Eddie Wilson til Avisen.dk.

Han er dødtræt af at høre påstande om, at Ryanair og andre lavprisselskaber skulle have flere problemer end andre flyselskaber med sikkerheden.

- Nu har jeg hørt på det bullshit og nonsens om flysikkerhed i årevis.Det her jo ikke et spørgsmålom Ryanair, det er et spørgsmål om, at det er professionelle mænd og kvinder, der styrer flyene. Og jeg er sikker på, at de gør, hvad de skal ifølge lovgivningen.

"Har fløjet både syg og stresset"

Adskillige piloter skriver dog i undersøgelsen, at sygdom ikke tolereres. Man bliver kaldt til samtaler – og det kan koste en jobbet. Flyselskaberne ser også kritisk på piloternes forbrug af brændstof og forventer, at de sparer på alle områder, lyder det fra piloterne.

”Jeg har fløjet både syg og stresset. Det er nemt for dem at sige, at det er mit eget ansvar kun at flyve, når man er frisk, og så ignorere det pres, vi er under. De gør det tydeligt for os, at sygdom ikke tolereres,” skriver en pilot for eksempel.

 

- Normalisering af arbejdsforhold i luftfart handler om mere end bare social sikkerhed og skatter. Det vækker også seriøs bekymring for sikkerheden i branchen.

mand
Nyheder

Stor hæder til

Morten Stig Christensen 

mand og kvinde
Kendte

Slut for Keld og Hilda

skriftrulle
Nyheder

Afkoder ældste

kristne fund

kvinde
Kendte

Lise Baastrup: Jeg

laver selv julegaverne

logopå bygning
Nyheder

Novo Nordisk

får grønt lys

lottokupon
Nyheder

Havde glemt kuponen:

Vandt otte millioner

håndboldspillere
Sport

Vi kan slå Norge

mand
Nyheder

Kronprinsessens søn

efterforskes i ny sag

mand
Nyheder

Vil afskaffe sommertid 

hegn om bygning
Krimi

Flere idømmes forvaring 

mand
Nyheder

Finder gemte

Michael Jackson-sange 

Håndboldspiller jubler
Sport

Danmark i EM-finalen

Prins Andrew
Nyheder

Prins Andrew forbindes med spionmistænkt

Fodboldspillere jubler
Sport

Afklapsning til pokaldræberne

Sport

FC Midtjylland fyrer to mand

Mand fremviser pris
Kendte

Med få dages mellemrum:

TV-vært mister både mor og far

Portræt grevinde Alexandra
Kongelige

Jul uden børnene

Lars Løkke i galla med ordener
Nyheder

Løkke går efter jyderne

Kvinde med et krus øl
Kendte

Ditte Okman meldt til politiet - igen

Krimi

Mor dømt:

Slog sin seks uger

gamle datter ihjel

en collage af mennesker og produkter
Debat

Søren Baastrup: Det gider vi ikke høre mere om i 2025!

Mand frier foran en gruppe elefanter
Helt vildt

Ren romantik:

Friede foran

elefanterne

blink på tag af politibil
Krimi

Stærkt beruset mand kørte 28-årig mor ihjel

par poserer
Kendte

Jytte Abildstrøm indlagt

på hospice 

hund poserer
Dyreliv

Skal din hund 
have vintertøj?

kvinde taler
Kendte

Kræver Vibeke Manniche

idømt betinget fængsel

fodboldspillere på banen
Sport

Her er Danmarks

mulige modstandere 

Redningskøretøjer på vej
Krimi

Ung kvinde dræbt

i ulykke

fedtemøg på havbunden
Nyheder

Årets Ord: Fedtemøg 

mand står med seddel med påskriften Danmark
Sport

LIVE: VM-lodtrækning

- hvem skal Danmark

møde

mand poserer i stol
Kendte

Manden bag

The Julekalender

pludselig død 

Nyheder

Storebæltsbroen:

Nu falder prisen 

aktivister på gaden
Krimi

Kaos i morgentrafikken:

Fjernet af politiet

gaver under træ
Nyheder

10.000 familier

får 700 kroner 

julehjerte på træ
Nyheder

DMI: Ingen tegn

på hvid jul 

tre til salg skilte
Nyheder

Pris for en kvadratmeter: 
50.000 kroner

mand taler i mikrofon
Kendte

Martin Sheen sender

besked til Danmark

lille robot fra spil
Livsstil

Her er Årets Spil

biler på en vej
Nyheder

Tusindvis ramt af
forkerte opkrævninger

en lufthavn
Nyheder

Dansk flyselskab

er gået konkurs

spillere jubler
Sport

FCK er tæt på avancement

en bil kører på snedækket vej
Biler

Skærpede krav

til vinterdæk

en pc
Nyheder

Dansk pc-kæde solgt

en udrykning
Krimi

Dansk politikersøn

nægter sig skyldig

Nyheder

Landsstyreformand: 
- Det er direkte folkedrab

en mand
Krimi

12 års fængsel
til Sanjay Shah

mand
Krimi

Robert Hansen i fængsel

en mand med mundbind
Krimi

Ansatte straffes for svindel under coronakrisen

mand
Nyheder

Marius-sagen: Kvinde

føler sig ikke voldtaget

Nyheder

Trump er Årets Person

mand
Nyheder

Joe Biden benåder 39 

mand og kvinde
Kendte

Efter kniv-overfald: 

Jeg fik et kæmpe chok

nettobutik
Nyheder

Politianmelder

Salling Group 

lucia optog
Nyheder

Stor dag i Tivoli

mand
Krimi

Dropper voldtægtssag

mand
Kendte

Robert Hansen:

Klar til retten i dag

mand
Krimi

Vil halvere fængselsstraffe

større ejendom
Nyheder

Priserne forsætter 

på rekordkurs

håndboldspillere
Sport

Landstræner

fornemmer guldtro 

Bubber og Signe Rossing til premiere
Kendte

Bubbers store 60-års fest: Børnene dukkede ikke op

mand på rød løber
Kendte

21 års forskel: Sådan mødte vi hinanden

Nyheder

Passagerer evakueret: Strømafbrydelse standser metro i København 

dansk målvogter
Sport

Bundsolid indsats sender Danmark i sjette semifinale i træk

facaden af det brune værtshus
Nyheder

Efter 80 år: Legendarisk værtshus lukker

Nærbillede af Sarah Mahfoud
Sport

Boksestjerne og dansedarling afslører: Knækket af barsk barndom

Anders Holch Povlsen på fodboldtribune og klapper
Nyheder

Rigmand køber aarhusiansk øjebæ

Billede af Fifa-præsident og sheik
Sport

VM i 2034 skal afholdes i Saudi-Arabien

To stikkontakter med ledninger i
Nyheder

Stikker helt af: Højeste niveau siden 2022

Sport

Brøndby fyrer cheftræner

Nyheder

Sæsonen for influenza og RS-virus er begyndt

skilt fra retten i Horsens
Krimi

Drenge fængslet i sag om knivstik på folkeskole

Front af politibil foran byret
Krimi

Voldtaget i taxa

brandfolk ved flammer
Nyheder

Superstjerner flygter fra brand

byret med skilt
Krimi

Tilstår modtagelse af halvt ton kokain

portræt af mand der kigger væk
Krimi

Lars Findsen må føre sag om sexliv

Mand i profil i jakke og slips
Kongelige

Prins Harry-film slagtes

Lotokupon
Helt vildt

Pensionist vinder en million:

Deler med familien – og maleren

Nyheder

Dansk skuespiller får stor hæder

Mand og kvinde på trappe foran bygning
Helt vildt

Mette F. har købt nedlagt minkfarm