Administration 

Ny rapport: Lavpris-piloter filer på flysikkerheden

Det har nok en eller anden virkning, når man som Ryanair presser sit personale og sine fly til det yderste for at få overskud i en virksomhed, hvor flybilletterne er meget billige, siger Søren Kaj Andersen til Avisen.dk. (Foto: Colourbox)

En ny, stor undersøgelse slår nu fast, at mange ikke-fastansatte piloter, der arbejder for lavprisselskaber som Ryanair og Norwegian, har svært ved at gøre op med arbejdsgiverens ordrer, selv om piloterne kan gøre indsigelser med flysikkerhed som begrundelse. Nogle frygter for deres professionelle karriere, lyder det.

Piloter, der ikke er fastansatte og flyver for lavprisselskaber som Ryanair, Norwegian og Air Berlin, kan ikke altid sige fra over for arbejdsgiverens direkte instruks, selv om de kan argumenterer for, at flysikkerheden er i fare.

Det viser en helt ny, omfattende undersøgelse, der er udarbejdet på baggrund af spørgeskemasvar fra 6.633 anonyme, europæiske piloter. Rapporten fra universitetet i belgiske Gent udkommer torsdag og afdækker omfanget og konsekvenserne af atypiske ansættelsesforhold i europæisk luftfart.

LÆS OGSÅ: Ryanair-ansat: 10.000 kr om måneden og ingen ferie

Arbejdsgiveren bestemmer

16 procent af alle europæiske piloter er således ikke direkte ansat af det selskab, de flyver for. Af dem er 46,6 procent ”stærkt” eller ”overvejende” uenige i udsagnet: ”Jeg kan ændre luftfartsselskabets instrukser, hvis jeg for eksempel gør indsigelser baseret på flysikkerheden, mit ansvar eller sundhed og sikkerhed”. I stedet svarer langt de fleste, at det er arbejdsgiveren, der bestemmer i sådanne tilfælde.

Mere end 80 procent af samme gruppe arbejder for et lavprisselskab. Her er halvdelen af piloterne generelt atypisk ansat. Det betyder ifølge undersøgelsen, at de eksempelvis tager det arbejde, de kan få gennem vikarbureauer, er selvstændige eller arbejder på såkaldte nul-time-kontrakter, der ikke garanterer arbejde, men omvendt presser piloten til at acceptere arbejde, hvor og når som helst arbejdsgiveren dikterer det.

LÆS OGSÅ: Huskekage til Ryanair: Mc Donald's måtte tegne overenskomst

Frygter for karriere

Piloterne, der var uenige i udsagnet, er efterfølgende blevet spurgt, om de sommetider kan være tilbøjelige til at undgå diskussionen med arbejdsgiveren, fordi de frygter, at det kan have negative konsekvenser for deres professionelle karriere. 64,3 procent svarer ja.

I undersøgelsen forklarer en af de anonyme piloter, hvorfor han frygter for flysikkerheden og føler sig presset af deres arbejdsgivere.

”Ud over den sociale virkning, så rammer det også sikkerheden. Selskabet siger: ”Nå, du vil gerne fortsætte med at arbejde for os, men ser du, du var jo syg to gange sidste år, og du modsatte dig en afgang med tekniske afvigelser en enkelt gang, og vi har også kigget på dit brændstofforbrug…," skriver han.

 

Emmanuel Jahan, chef for European Sectoral Social Dialogue for Civil Aviation, der har støttet undersøgelsen, konkluderer, at de europæiske piloter i undersøgelsen er bekymrede for deres arbejdsforhold. Det belaster flypersonalet, siger han i en pressemeddelelse.

Også den europæiske pilotforening (ECA) har noteret sig, at de atypiske ansættelsesforhold kan have konsekvenser for flysikkerheden.

- Normalisering af arbejdsforhold i luftfart handler om mere end bare social sikkerhed og skatter. Det vækker også seriøs bekymring for sikkerheden i branchen, skriver ECA.

Unge rammes

Det er særligt de unge piloter mellem 20 og 30 år, der arbejder under atypiske ansættelsesforhold. Ifølge undersøgelsen er de nyuddannede piloter "ekstremt ringe stillet," på arbejdsmarkedet og en overvejende del arbejder for lavprisselskaber. De slæber rundt på en stor gæld fra studiet, men bliver i nogle tilfælde nødt til at indordne sig under "betale for at flyve-ordninger".

De bliver altså nødt til at betale for at få lov til at flyve, for at optjene nok timer i luften, så de kan avancere yderligere. Det kritiserer undersøgelsens forfattere med professor i europæisk sociallovgivning, Doktor Yves Jorens, i spidsen. Forfatterne foreslår derfor, at EU fremover skal finansiere pilotuddannelserne.

- Omfanget af den gæld, som de unge bærer rundt på, sætter dem ofte i en så svag position, at det kombineret med en "mala fide"-ledelsesstil (bad faith eller ond tro, red), har indflydelse på sikkerhedsforanstaltningerne, skriver de.

For stor fokus på omkostninger

En tragisk flyulykke fra 2010 har tidligere diskuteret, hvordan hårdt pres fra overordnede kan have frygtelige konsekvenser for piloter. Kaptajnen på det fly, der styrtede ned i Rusland med blandt andet den polske præsident ombord, var angiveligt blevet presset til at lande i dårlige vejrforhold. En udskrift fra flyets sorte boks viste ifølge polsk tv, at piloten sagde: ”Hvis ikke han lander, slår han mig ihjel.” Det fremgår dog ikke, hvem ”han” er.

Den afdøde præsident tvang i 2008 en anden pilot til at lande et fly i Georgiens hovedstad, Tbilisi, selv om vejrforholdene var dårlige. Piloten afviste og landede i Aserbajdsjan.

LÆS OGSÅ: Joachim B. om Ryanair-løn: Hvad kommer det os ved?

Den nye undersøgelse, der er delvist finansieret af EU, slår fast, at det største problem i forhold til flysikkerhed, er, at nogle ledelsesstile i branchen generelt har ”for stor fokus på at minimere omkostninger, ligegyldigt hvad konsekvenserne måtte være”. Og det stemmer ikke overens med gældende regler om hviletid og sikkerhed, skriver undersøgelsens forfattere.

"Skal løses hurtigst muligt"

- En forretningsmodel som sigter efter eller resulterer i, (…) at personalet er bange for at fortælle om sikkerhedsforhold (…), er uforenelig med sådanne sikkerhedsbestemmelser. Dermed er effektiv monitorering af, om disse bestemmelser bliver overholdt en foranstaltning til at bekæmpe (…) potentielt farlige situationer, skriver forfatterne.

LÆS OGSÅ: Reklamechef: Ryanair er en gave til fagbevægelsen

De konkluderer også, at ”dette problem hurtigst muligt skal løses.”

Ryanair er det flyselskab, som flest piloter i undersøgelsen oplyser, de arbejder for. Syv ud af ti Ryanair-piloter fortæller, at de ikke er fastansatte, og samtidig er Ryanair det selskab i undersøgelsen, hvor flest piloter arbejder på nul-time-kontrakter. Det irske lavprisselskab, der til marts åbner flyvninger til og fra Københavns Lufthavn, er kendt for at tilbyde lave lønninger og barske ansættelsesvilkår til deres ansatte og har hidtil afvist at forhandle overenskomst med den danske fagbevægelse. LO modsvar har været at slæbe selskabet i Arbejdsretten.

LÆS OGSÅ: LO slæber Ryanair i retten

"Ryanair presser flåden"

Arbejdsmarkedsforsker og leder af Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Orgnisationsstudier (FAOS) ved Københavns Universitet, lektor Søren Kaj Andersen, ved ikke, om sikkerheden er bedre eller værre hos lavprisselskabet Ryanair sammenlignet med andre selskaber.

LÆS OGSÅ: Ryanair truet af blokade i Danmark

- Men det har nok en eller anden virkning, når man som Ryanair presser sit personale og sine fly til det yderste for at få overskud i en virksomhed, hvor flybilletterne er meget billige, siger Søren Kaj Andersen til Avisen.dk.

Han har indtryk af, at Ryanair "går meget aggressivt" til værks, når det gælder om at holde udgifterne nede til stewardesser, piloter og andre. Det samme gælder selskabets mere end 300 fly.

- Ryanair presser også sin flyflåde forstået på den måde, at deres fly vist nok kun må være omkring 20 minutter på jorden, før de skal være oppe igen, siger Søren Kaj Andersen.

LÆS OGSÅ: Ryanair: I er vel ikke så dumme at sige nej til job?

I en rapport fra 2014 slår Trafikstyrelsen fast, at der på nuværende tidspunkt ikke er nogle indikationer på, at de luftfartsselskaber, der anvender fleksible bemandings- og ansættelsesordninger, som for eksempel Ryanair, har et lavere sikkerhedsniveau end andre luftfartsselskaber.

Frygter, at det påvirker sikkerhed

Men samme rapport konkluderer dog også, at de nuværende sikkerhedsregler blev lavet i en tid, hvor ansættelsesforholdene var ganske anderledes, og derfor kan man ”befrygte, at beskæftigelsesforhold som anført ovenfor med hyppige udskiftninger af personale vil kunne påvirke virksomhedskulturen i relation til sikkerhed.”

LÆS OGSÅ: Forsker: Ryanair ved ikke hvad de er oppe imod

Undersøgelsen af de atypiske ansættelsesforhold i europæisk luftfart har generelt vist sig at være så alarmerende for forfatterne bag, at de nu opfordrer ”alle interessenter til at reagere på denne klare advarsel”.

Må ikke ende som søfarten

- Erfaringerne fra den maritime sektor – farlige sikkerhedsproblemer, skatteproblemer og social dumping – må ikke gentages i luftfartsindustrien. I denne henseende er klokken allerede mange minutter over midnat.

LÆS OGSÅ: Socialdemokrat: Tænk dig om, før du køber Ryanair-billet

- Flyselskabernes og de ansattes bekymringer skal tages seriøst. Både i forhold til spørgsmål om fair konkurrence og arbejdsrettigheder, og så skal der sidst, men absolut ikke mindst tages hensyn til de helt klare bekymringer om sikkerhedsproblemerne, konkluderer undersøgelsens forfattere.

"Bullshit"

Personaledirektør Eddie Wilson fra Ryanair har ikke haft lejlighed til at se rapporten fra Gent Universitet. Men han tror ganske enkelt ikke på, at piloter filer på sikkerheden, fordi de har svært ved at sige nej til arbejdsgivere, der forsøger at presse dem til at flyve trods mulige farer.

- Jeg har aldrig før hørt sådan en omgang vanvittig bullshit (vrøvl, red.) Der er ingen i Ryanair eller i andre flyselskabers hovedkvarterer, der beordrer piloter i flyene til at gøre andet end det, de skal ifølge deres licens til at flyve, siger Eddie Wilson til Avisen.dk.

Han er dødtræt af at høre påstande om, at Ryanair og andre lavprisselskaber skulle have flere problemer end andre flyselskaber med sikkerheden.

- Nu har jeg hørt på det bullshit og nonsens om flysikkerhed i årevis.Det her jo ikke et spørgsmålom Ryanair, det er et spørgsmål om, at det er professionelle mænd og kvinder, der styrer flyene. Og jeg er sikker på, at de gør, hvad de skal ifølge lovgivningen.

"Har fløjet både syg og stresset"

Adskillige piloter skriver dog i undersøgelsen, at sygdom ikke tolereres. Man bliver kaldt til samtaler – og det kan koste en jobbet. Flyselskaberne ser også kritisk på piloternes forbrug af brændstof og forventer, at de sparer på alle områder, lyder det fra piloterne.

”Jeg har fløjet både syg og stresset. Det er nemt for dem at sige, at det er mit eget ansvar kun at flyve, når man er frisk, og så ignorere det pres, vi er under. De gør det tydeligt for os, at sygdom ikke tolereres,” skriver en pilot for eksempel.

 

- Normalisering af arbejdsforhold i luftfart handler om mere end bare social sikkerhed og skatter. Det vækker også seriøs bekymring for sikkerheden i branchen.

kæmpe menneskemængde
Nyheder

Lady Gaga: Afværgede

muligt bombeangreb 

mary og frederik ankommer
Nyheder

Biskop nævnte Matador 

kop med billeder af biler
Nyheder

Farlig børnekop tilbagekaldes

fodboldspillere i hvidt jubler
Sport

FCK knockouter Brøndby

bil er kørt ind i lygtepæl
Krimi

Voldsomt: Brager

ind i lygtepæl

mand og kvinde i rutchebane
Kendte

Henrik Koefoed:

Ikke tid til pension

politi på bil
Krimi

32-årig død efter

skud i Søborg 

portræt af mand tæt på
Nyheder

Trump afviser en

tredje præsidentperiode

blomster på fortorv efter drab
Nyheder

Kræves fængslet

for trippeldrab

dybt krater efter granat
Nyheder

Houthier tager skyld

for angreb på Israel

en kæmpe krokodille
Dyreliv

Turist angrebet af kæmpe krokodille i zoo

en frysebakke og en vin
Mad og drikke

6 gode køkkenråd

far og søn smiler
Kongelige

Prinsesse Maries pletskud 

en ulv i en skov
Dyreliv

Ulve forsvinder sporløst i Sverige - forsker mistænker ulovlig jagt

en rå bil ved en væg med grafitti
Biler

Test: Toyota GR Yaris

Sjov og vanvittig 

en skuespiller smiler på den røde løber
Kendte

Det sker der med Gene Hackmans kæmpe arv

Fodboldspillere på en bane
Sport

FCK kan løbe med det hele i undervældende sæson

lys ved en mur
Nyheder

FAKTA: Sådan blev Danmark befriet for 80 år siden

menneskemængde på Rådhuspladsen
Nyheder

80-årsdag for befrielsen

Zelinski taler
Nyheder

Kyiv udsat for massive droneangreb i nat

Mand med briller smiler
Nyheder

Efter 60 år:

Milliardær trækker sig

Nyheder

Biskopper til Trump:

Lad være med at

gøre grin med os

Politi og ambulancer på vej
Nyheder

Rejser millionkrav efter dødsulykke

Portræt af kronprinsesse Victoria
Kongelige

Kronprinsesse samlede skrald

Portræt af kvinde
Nyheder

Connie Hedegaard scorer topjob

Fodboldspillere på banen
Sport

Dansker spolerer Bayerns mesterskabsfest

Indgang til retsbygning
Krimi

Fire mænd tiltalt:

Voldtog og plyndrede

prostituerede

kasse med forskellige skrabelod
Helt vildt

Vandt millioner 1. april:

Ingen troede på ham

Portræt af mand foran port.
Kendte

Rachlin fyret

Fly ved at lande i lufthavn
Rejser

Massive forsinkelser i Grønlands nye internationale lufthavn

Krimi

Landsret løslader mand der påkørte flere i København

Trump forklædt som pave
Nyheder

Pave Trump 

to billeder af en gade
Bøger

Fantastisk foto-bog over København – dengang og nu

en skov i maj
Nyheder

Lunt og solrigt vejr på vej

Nyheder

To nye er anholdt i sag om trippeldrab

et par i sengen
Sex og samliv

Generer naboens høje sexlyde dig

en cigaret holdt i en hånd
Sundhed

Chance for at overleve lungekræft er stadig lav 

en sort Rolls
Biler

Topmodel fylder 100 år

pelargonier i blomst
Livsstil

Her er planten sneglene hader

en racerkører jubler
Sport

18-årig skriver Formel 1-historie 

en bil i flammer
Krimi

Syv turister slået ihjel i USA

alligatorer i vandet
Helt vildt

Flypassagerer overlever 36 timer i sump med alligatorer 

politi på gaden
Krimi

Yngre mand stadig i kritisk tilstand efter skudepisode 

to politikere hilser på hinanden
Nyheder

Inflation og Trump optager australiere ved valg

mand i jakkesæt står og klapper - baggrund med lys
Nyheder

Kommende vicekansler:

Vil se på muligt forbud 

Nyheder

Wegovy-pille får

grønt lys til test i USA

kongelige familie på balkonen
Kongelige

Rystet prins Harry: Far vil ikke tale med mig

mand holder sort hat foran sig
Nyheder

DR-legende er død

fodboldspillere i aktion
Sport

Randers ind i medaljekamp

Nyheder

Kører ind i menneskemængde 

forbudsskilt
Nyheder

Drik det ikke: Sodavand

trækkes nu tilbage

flok mennesker med skilte
Nyheder

Drama ved slagterbutik:

Klamme svin

to mænd og kvinde i midten
Kendte

X Factor:

40 år og pølsefest

Sport

Prins Harry taber sag 

skorstenen på vatikanet
Nyheder

Skorsten er klar i Vatikanet

billede af sort powerbank
Nyheder

Efter strømnedbrud:

Powerbanks hitter

unge mennesker går på gaden
Nyheder

Fire personer

anholdt i svensk drabssag

Nyheder

Efter 75-årigs påkørsel: 

Kørekortregler granskes

Mand smiler
Nyheder

Milliardær død i ulykke

indgang til retten i nykøbing falster
Krimi

Bortførte 15-årig

ekskæreste i bagagerum:

- Det var dumt

mand med skjorte og jakke
Kendte

Dennis Knudsen

er flyttet ind i villa

til 12 millioner 

kvinde poserer på slot
Kendte

Sarah Grünewald:

Jeg sked i bukserne

politibil med påskriften politi
Krimi

Kvinde reddede to små

børn ud af varm bil 

skilt på facade på retsbygning
Krimi

Fodboldfan frifundet:

Kaldte betjent for fucking

nørd

Nyheder

Gør det billigere at

have et realkreditlån

person sidder på facebook på computer og telefon
Krimi

Ramt af mystiske links 
i kommentarspor

person går med paraply
Nyheder

Nu skifter vejret 

mand med rødt slips vinker
Nyheder

J.D. Vance: Krigen

slutter ikke foreløbigt

indgang til retten i nykøbing falster
Krimi

Retssag begynder:

15-årig pige blev bortført

og fik klippet håret af

Smilende kvinde med solbriller og en taske over skulderen
Kendte

Helle Thorning tjener millioner på lejlighedssalg

Facade på bygning
Nyheder

Ikonisk lampefirma løfter salget til knap 900 millioner kroner

Smilende kvinde i dunjakke ved havnebad
Kendte

Lene Beier med godt nyt: 
Vender tilbage

Mand i dunjakke på fodboldstadion holdende en mikrofon
Sport

Fodboldlegende scorer 
38 år yngre model 

en mand stillet op til fotografering
Krimi

Godsejer tilstår

Mand i jakkesæt med et diasbillede bag sig
Nyheder

Medie: Forlader Det Hvide Hus

Krimi

Alvorlig påkørsel:
75-årig bilist nægter alt

en masse mennesker med røde faner og arme i vejret
Nyheder

1. maj-uro:
Hummelgaard kæmpede
mod båthorn og røgbomber

to mønter
Helt vildt

SE VIDEO:

Lastbil væltede med

otte millioner mønter

Mand i lyst jakkesæt med et WHO's logo bag sig
Nyheder

WHO advarer:
Største krise
i mands minde