Den danske handel med Tyskland er langt fra bundet til den billige spiritus og Nutella, som tusindvis af danskere hvert år slæber over landegrænsen.
Faktisk viser en ny undersøgelse, foretaget af Dansk-Tysk Handelskammer, at den danske eksport til nabolandet mod syd er på vej tilbage til sit hidtidige niveau. Mindst 100 milliarder kroner forventer man således at lande på, når eksporttallene skal opgøres i slutningen af 2014.
- Det er flere års tilpasning i Danmark, der nu giver resultater. I Tyskland bliver virksomhederne mindre og mindre konkurrencedygtige, mens den danske realløn har været i tilbagegang, og det giver nu resultater for den danske eksport, siger kammerets direktør Reiner Perau til Børsen.
Han regner med, at den danske eksport stiger med fem procent i løbet af det kommende år. Dermed ser eksporten altså ud til at nå niveauet fra 2008, hvor der i alt blev hentet for 102 milliarder kroner indtægter i Tyskland.
Møbelfirmaet Montana A/S er en af de danske virksomheder, der har den største andel af sine forretninger i nabolandet. Her mener administrerende direktør Gitte Reymann, at det især er det store fokus på kvalitet, der har sikret virksomheden sin store sydvendte eksport.
- Samtidig har vi været på det tyske marked i 25 år, også under krisen, og uden at være aggressive i markedsføringen har vi demonstreret over for bl.a. arkitekter og forretninger, at vi vil være her rigtig mange år endnu, siger hun til Børsen.
Hele 63 procent af de adspurgte medlemsvirksomheder hos Dansk-Tysk Handelskammer regner med en højere eksport til Tyskland end i 2013. Det er en stigning i optimismen på 12 procentpoint fra samme undersøgelse i 2012.
Newspaq