Den amerikanske kaptajn for Mærsk Alabama, Richard Phillips, er blevet hyldet som en helt, lige siden han i april 2009 blev befriet af amerikanske tropper efter fire dage som gidsel hos somaliske pirater.
Nu har kaptajnen - der med sin forlæggers ord satte sit eget liv på spil ved at tilbyde sig selv som gidsel til gengæld for, at hans mandskab gik fri - skrevet en bog om sine dramatiske oplevelser.
Men den noble fremstilling af den erfarne kaptajn er faldet flere besætningsmedlemmer for brystet. De har ellers ikke blandet sig i den nationale tiljubling, men nu står 16 af de 19 besætningsmedlemmer frem med en anden version af begivenhedernes gang i farvandet ud for den somaliske kyst. Det kan CNN i dag afsløre.
En af dem er maskinchef Mike Perry, der har sejlet med den amerikanske flåde i 20 år. Ifølge ham ignorerede kaptajn Phillips flere eksplicitte advarsler om at holde sig langt fra Somalias kyst.
"Det var næsten som om, han ønskede at blive fanget," siger Mike Perry, der var med ombord fra Oman i Den persiske Golf til Mombasa, Kenya, til CNN.
Et andet besætningsmedlem fortæller, at Phillips blev rådet til at ændre kurs af kompetente officerer, men afviste dem.
Ifølge Mike Perry modtog Mærsk Alabama i alt syv e-mails, der advarede skibet om at holde sig mindst 600 mil fra den somaliske kyst. Mærsk-skibet blev angrebet cirka 380 mil fra Somalia.
Seks besætningsmedlemmer har indtil videre sagsøgt Mærsk for at kompromittere deres sikkerhed ved at sende dem ind i piratfyldte farvande.