- Det vil nok være nemmest at skrotte det hele og begynde forfra. Sådan lyder det fra Henrik Dahl (LA).
Erkendelsen kommer efter, han mandag tilbragte en dag som ledig i Min A-kasse, hvor han blev præsenteret for utallige regler og krav.
Det er jo nemt nok at sige, at man bare skal skrotte lovgivningen og begynde helt forfra. Men hvor er det konkret, at man skal fjerne lovgivning, og hvad får lov til at blive stående?
- Realistisk set så bliver beskæftigelseslovgivningen jo ikke ændret næste uge eller næste år. Men det er vigtigt at tage fat på tingene. Jeg mener, at man er nødt til at studere lande, som ligner os, og hvor man har startet forfra. Et godt eksempel er jo den norske skattelovgivning, som indtil 90'erne lignede den danske, siger Henrik Dahl til Avisen.dk.
Men nu taler vi jo ikke om skattepolitik, men om dagpenge. 30.000 siders lovgivning. Der kan skæres noget fra, så hvad har I i tankerne?
- Det, jeg prøver at sige, er, at måden at gøre det på er at skrive nogle principper, der skal være den røde tråd i beskæftigelsespolitikken, og så gøre disse principper til virkelighed.
Hvilke principper?
- Det skal en kreds af politiske partier blive enige om, men det skal være hjælp til selvhjælp til at finde et arbejde for eksempel. Det kunne være principper om, at jobsøgningen skal være på den arbejdssøgendes præmisser, det kunne være principper om decentralisering. Altså skabe mere fleksibilitet. Det præcise er ikke så afgørende, det er de bærende principper derimod, siger Henrik Dahl.
Så lad os prøve at tage et konkret eksempel: Hvad hvis man søger et job, der simpelthen ikke er der? Du har tidligere arbejdet som sociolog. Hvis de jobs bare ikke er der, hvornår skal du så til at søge noget andet som ...
- Politiker?
- Eller mere realistisk taxachauffør?
- Det kan jeg ikke svare på på stående fod.
- Men på det område skal der vel være nogle regler, så folk ikke bare triller tommelfingre?
- Så præcist tør jeg ikke svare. Men det er rigtigt at påpege. For der er jo brancher, der er blevet strukturelt mindre. Landbrugsbranchen for eksempel beskæftiger jo kun en brøkdel af, hvad den gjorde tidligere. Men der har jo ikke været en plan for, hvad landmænd så skulle arbejde med, men de er jo gnidningsløst blevet vognmænd eller har fået arbejde i byerne, siger Henrik Dahl.
Tilliden skal tilbage i dagpengesystemet
- Når der ender med at være 30.000 siders lovgivning på området, så er meget vel også lagt an på at forhindre, at folk snyder og tiltusker sig dagpenge ved at sidde på deres flade røv. Hvis man fjerner regelsættet, må man vel også acceptere, at folk snyder?
- Jeg kan ikke forstå, at man ikke laver nogle stikprøver for at undersøge, om folk misbruger ordningen. Det er et meget bedre system end sådan en nidkær totalkontrol, som vi har i dag.
Så det nuværende system er småligt?
- Det er en dårlig måde at forvalte på, og det er også et forkert signal at møde folk med mistillid. Jeg er tilhænger af stikprøver, hvor man måske undersøger hver 10., og så har det selvfølgelig nogle konsekvenser, hvis man snyder systemet
- Du har jo i dag hørt, hvordan man får smidt paragraffer, regler og krav i hovedet som ledig og bliver truet med at ryge ud af systemet eller få dagbøder, hvis man ikke makker ret. Hvordan har du oplevet det?
- Jeg tænker, at sådan en procesorienteret måde at få folk i arbejde på er helt forkert. For det kan da godt være, at nogle få har godt af at blive holdt lidt i ørene, men de mange, som virkelig gerne vil have et job, må jo nødvendigvis føle sig mistænkeliggjort. Når der er et system, er der selvfølgelig nogle, der vil forsøge at drage fordel af det. Men langt de fleste mennesker er jo hæderlige, siger Henrik Dahl.
- Vi skal have mere tillid til folk?
- Ja. Det, mener jeg, er meget vigtigt.
Efter at have fået et indblik i dagpengesystemets regler, vil du så sige, at det er mere indviklet at være ledig end at være politiker på Christiansborg?
- Ja og nej. Man skal kunne tingene meget i bredden på Christiansborg, men som ledig skal man godt nok sætte sig ind i tingene i dybden, siger Henrik Dahl.