Kyniske svindlere går efter enker

Oven i sorgen er flere enker blevet frarøvet deres penge af udspekulerede og kyniske svindlere. (Foto: Scanpix)

Midt i livskrisen slår svindlere nu til og flår de efterladte økonomisk

Enhver, der har mistet, kender alt til tomrummet og magtesløsheden, der følger med den ubærlige sorg.

Og midt i sorgen, er der så en række praktiske, økonomiske ting, der skal på plads. Det har svindlerne nu fået øje på, og valgt at udnytte.

Flere banker oplever, at svindlere er begyndt at gå målrettet efter folk, der lige har mistet deres ægtefælle. Det skriver Ritzau.

En af bankerne er Nordea, som inden for den seneste måneds tid har oplevet, at et mindre antal kunder er blevet udsat for svindel. 

Fælles for kunderne er det, at de enten er nylige enker eller enkemænd. 

Sådan gør de

Ifølge Nordea sker svindlen ved, at de kriminelle ringer og udgiver sig for at være eksempelvis fra skifteretten. 

Svindlerne fortæller, at de vil sørge for at udbetale pengene fra boet, men at de har brug for offerets CPR-nummer og NemID-adgangskoder. 

Herefter logger de ind på kundens netbank og overfører i de følgende minutter penge fra kundens konti til en fremmed konto, hvorfra pengene hurtigt bliver hævet i pengeautomater af medskyldige, som står klar.

- Det her trick er noget af det mest kyniske, jeg har oplevet. At gå efter mennesker, når de er allermest sårbare, er ganske enkelt hjerteløst. 

- Derfor går vi nu ud og advarer mod svindlen, siger Mads Skovlund Pedersen, bankdirektør i Nordea med ansvar for privatkunder.

Svindlerne finder eksempelvis deres ofre via dødsannoncer eller særlige sider på nettet, der samler lister over nyligt afdøde.

Også Sydbank har inden for den seneste måned oplevet enkelte tilfælde af denne type svindel, mens Dansk Bank oplevede få tilfælde i november, men ikke har registreret flere tilfælde siden.

Den målrettede svindel mod nylige enker fik i sidste måned også politiet til at advare mod at dele personfølsomme oplysninger.