Det koster liv og skader på danske bilister at øge hastigheden på vejene.
Det dokumenterer en ny rapport, som har undersøgt, hvordan antallet af uheld har udviklet sig, siden hastigheden blev sat op fra 110 til 130 kilometer i timen på store dele af motorvejsnettet den 1. maj 2004.
Det ændrer dog ikke regeringens planer om at øge hastighedsgrænsen fra 80 til 90 kilometer i timen på flere landeveje.
Transportminister Carina Christensen (K) anerkender nemlig slet ikke, at rapporten viser, at højere hastighed fører til flere uheld.
»Jeg forholder mig bare til tallene, som de er,« siger hun.
Carina Christensen henviser til, at bilisterne ifølge rapporten ikke er begyndt at køre stærkere, siden det blev lovligt at køre 130 kilometer i timen på visse motorvejsstrækninger.
Bilister langsommere
Tværtimod er den samlede gennemsnitshastighed faldet i forhold til før.
Hun påpeger også, at antallet af dræbte og svært og let tilskadekomne ifølge rapporten er faldet markant fra 280 til 168 om året på 110-strækningerne.
Ifølge rapporten sker der også færre uheld på by- og landevejene. Kun på strækninger, hvor hastighedsbegrænsningen er 130 kilometer i timen, er antallet af uheld steget, nemlig fra 184 til 200 om året.
Alligevel kan Carina Christensen ikke se sammenhængen. Samlet set sker der nemlig færre uheld på vejene.
»Har den øgede hastighed så ført til flere uheld? Det kan jeg ikke se ud fra tallene,« siger Carina Christensen og tilføjer, at rapporten derfor 'hverken gør fra eller til' i forhold til regeringens planer om at øge hastigheden på visse landeveje.
Farten er synderen
Ifølge DTU Transport, som har bidraget til rapporten, er konklusionen dog god nok: Højere hastigheder fører til flere uheld.
»Vi mener klart, at man på baggrund af rapporten kan sige, at antallet af personskader er større på 130-strækningerne, end hvis man ikke havde sat hastighedsgrænsen op. Så måtte man nemlig forvente, at udviklingen havde været den samme som på 110-motorvejene, hvor antallet af ulykker og personskader er faldet markant – blandt andet på grund af øget hastighedskontrol, skærpede straffe for overtrædelser samt kampagner,« siger Niels Buus Kristensen, direktør for DTU Transport, som sammen med Vejdirektoratet står bag rapporten.
Harry Lahrmann, leder af trafikforskningen ved Aalborg Universitet, mener heller ikke, at transportministeren har nogen grund til at betvivle, at højere hastigheder fører til flere uheld.
»Antallet af ulykker stiger på 130-strækningerne, og det er vel dybest set det største problem. Og hvad skulle det ellers skyldes, hvis ikke hastigheden? Ifølge al anden viden, som vi har fra internationale undersøgelser, fører højere hastigheder til flere uheld. Det er der intet fagligt belæg for at tvivle på,« siger han.